Forbrugerråd om forsinkede julegaver: "Det er ikke ordentligt"

Coop er flere uger forsinket med at levere julegaver til tusind mennesker, der har købt ind på nettet. Forbrugerrådet retter skarp kritik mod supermarkedskæden.

Supermarkedskæden Coop har haft en kaotisk december - og det er gået ud over nogle få tusinde danskere.

De julegaver de har bestilt fra coop.dk i start december, er i flere tilfælde her fire dage inden jul, endnu ikke er nået frem. I andre tilfælde har leveringen været forsinket med mellem to til tre uger.

- Lige nu ved jeg ikke, om gaverne kommer frem. Det er en meget frustrerende følelse og ubehageligt i forhold til julestress. Jeg er i et limbo, for jeg ved ikke, om jeg skal gå ud og finde andre gaver, siger Karen Busted Larsen fra København, der har købt alle sine gaver på coop.dk. 

TV 2 Lorry har talt med Forbrugerrådet Tænk, der retter kritik mod Coop:

- Jeg synes ikke, det er ordentligt. Coop har ikke givet ordentlig information til kunderne. Jeg har forgæves ledt efter information på Coops hjemmeside efter præcis information om, hvordan man er stillet, hvis man endnu ikke har fået sine varer, siger vicedirektør ved Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe.

Udover Coops problemer med at levere de bestilte varer til tiden er kædens telefonservice også gået ned på grund af presset. TV 2 Lorry har talt med en kunde, der ringede 66 gange på en dag, før han kom igennem.

"Ophæv aftalen"

Vagn Jelsøe opfordrer de mennesker, der har købt julegaver hos Coop, men som endnu ikke har modtaget dem, til at sende Coop en mail og ophæve købet.

Ifølge købeloven skal man, hvis en vare ikke er leveret i rette tid, sende et påkrav på mail eller brev om en ny frist. Hvis varen ikke er leveret til den tid, så er købet ophævet. 

- I dette tilfælde vil jeg mene, at alle ved, at det er juleaften den 24. december, og der er kun tre butiksdage tilbage. Det er vigtigt, at man har fået de julegaver, man skal give på nuværende tidspunkt. Men i denne situation er den oprindelige frist sprunget for længst. Coop har haft alle de chancer de skulle have. Så jeg vil opfordre til, at man sender Coop en mail og ophæver købet simpelthen, siger Vagn Jelsøe. 

Hvis Coop har nået at sende varen, og den kommer nogle dage efter, mener Vagn Jelsøe, at Coop må betale for at returnere den. I det tilfælde skal man bede om en returlabel, så man ikke hænger på fragtomkostningerne.

Vagn Jelsøe, vicedirektør for Forbrugerrådet Tænk, mener, at kunderne er i deres gode ret til at ophæve købsaftalen med Coop.

Lagersystem slog knuder

Coops informationschef har fortalt til TV 2 Lorry, at man forventer, at alle gaver bestilt inden den 18. december kommer frem inden jul. Årsagen til de store forsinkelser på pakker er et nyt lagersystem, der har slået knuder: 

- De elektroniske robotter, der skal ekspedere varerne ud, har ikke kunne følge med. Så bestillinger fra slut november og start december har været forsinkede. De er begyndt at blive leveret, men siden har vi haft et efterslæb, siger Jens Juul Nielsen til TV 2 Lorry.

Skulle der være problemer med enkelte bestillinger, så de ikke kommer frem inden jul, vil hver enkelt person få direkte besked.

- Vi beklager dybt, at vi ikke har kunne leve op til kundernes tillid. Vi har hele december arbejdet i døgndrift på at få løst problemerne, og vi gør og har gjort alt, hvad vi kunne, siger han. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik