Eksplosion i kritik af Palads-projekt: Snart er det sidste chance

Høringsperioden om projektet, der skal gøre en ende på den ikoniske biograf Palads, er snart slut. Og det kan ses på antallet af høringssvar.

Mandag er det sidste chance for officielt at brokke sig, rose eller komme med nye idéer til byggeplanerne ved Vesterport Station. 

quote København er ved at blive ødelagt af betonkasser, som er opført uden sjæl og kun med økonomiske interesser for øje.

Maria Gauguin, København

Det storstilede projekt med tårne på op til 100 meter og planer om at jævne Palads med jorden har vakt stor debat blandt både almindelige københavnere og kunstinteressede.

Og det kan ses på høringssvarerne på Københavns Kommunes hjemmeside. Siden TV 2 Lorry omtalte høringssvarerne torsdag er antallet af indlæg eksploderet.

I skrivende stund har 80 borgere og organisationer brokket sig eller rost projektet. 24 af indlæggene er  indsendt de sidste to dage - og det er primært privatpersoner, der kritiserer projektet. 

Og hvis man enten er utilfreds eller lykkelig for projektet, så skal man have fart på med at tilkendegive sin holdning over for kommunen. Høringsfristen slutter nemlig på mandag.

Hvis du vil give din mening til kende, kan du gøre det her.

Se her, hvordan projektet vil forvandle byrummet ved Vesterport Station. Flyt markøren fra side til side for at se før og efter:

Artiklen fortsætter under grafikken.

Her er 10 svar fra høring om Palads-projekt: 

quote Jeg fik kriller i maven af begejstring, da jeg første gang hørte om planerne. Palads har udtjent sin rolle i bedste fald - og er en provinsiel øjebæ i værste fald.

Kim S. Rasmussen, København K

VESTERPORT BANEGRAV-PROJEKTET:

Nordisk Film, DSB Ejendomme og en række private aktører står bag projektet.

Initiativtagerne ønsker at overdække banegraven ved Vesterport Station, rive biografen Palads ned, omlægge trafikken ved Hammerichsgade og i stedet bygge fire tårne på op til 100 meter.

Området skal både indeholde erhverv og bolig, grønne byrum, biograf, byteater og hoteller.

Teknik- og miljøudvalget i Københavns Kommune gav i februar grønt lys til, at partnerne kan arbejde videre med planerne.

Akademiraadet

Rådet rådgiver staten i kunstneriske spørgsmål. Formanden, Milena Bonifacini, skriver:

”Med projektets overdimensionerede tårne og lukkede bygningskroppe, dets blokering af naturlige bevægelsesflow og sigtelinjer og en bygningsarkitektur, der helt mangler selvstændig og stedsbunden karakter, er det svært at se, hvor ’Vision Vesterport’ opleves at løfte, udvikle eller forbedre eksisterende forhold. De offentlige byrum, der tænkes omkring bebyggelsen, mangler den styrke, der findes i bevidst formede pladsrum, og de får i stedet karakter af overskydende mellemrum."

Miljøorganisationen NOAH

”I udspillet lægges der op til et meget stort antal parkeringspladser selvom et byggeri vil være så stationsnært som vel muligt. (…) Ved stationsnært byggeri burde der kun være parkeringspladser til handicappede bilister. At bygge masser af p-pladser til sunde og raske pendlere og andre er totalt meningsløst og ødelæggende for bymiljøet og skaber unødigt pres på vejsystemet.”

Maria Gauguin, København

”København er ved at blive ødelagt af betonkasser, som er opført uden sjæl og kun med økonomiske interesser for øje. Lad os ikke lave den samme fejl som i Stockholm. Vores by er kendt og elsket for vores gamle historiske bygninger heriblandt Palads og tiltrækker en del turister pga. af vores smukke by.”

Foreningen Tivolis Venner

Arbejder for at bevare det gamle København.

Talsmand, Holger Hagelberg, skriver:

”Jeg har svært ved at forestille mig, hvordan trafikken omkring Vesterport Station kan afvikles uden trafikale problemer, hvis projektet gennemføres!” 

Hør talsmand for Tivolis Venner, Holger Hagelberg kritisere projektet.

Kai Thaarslund, trafik- og byplanlægger, Snekkersten:

"Status quo er så absolut at foretrække fremfor ovennævnte projekt eller et hvilket som helst andet højhusprojekt. Og gør det noget at man kan se ned i banegraven, og at der er lidt ekstra langt mellem husene ved Vesterport? Jeg synes det ikke. Tværtimod er det da interessant og lærerigt for børn og voksne at stå oppe på gaden og kigge ned på togene og se, hvordan byens moderne infrastruktur blev skruet sammen for 100 år siden."

Nils Vest, Niels Vest Film, København:

"København er ved at miste sit særpræg. Nye, kønsløse, anonyme bygninger skyder op i centrum som tegn på at et karakteristisk, dansk byrum ikke har store chancer for at overleve. Det individuelle skal åbenbart vige for rene pengeinteresser..."

Carsten Maegaard, arkitekt:

"Desværre lyder hele tankesættet bag initiativet til et kommuneplantillæg for en højhusbebyggelse over banegraven, som et temmelig utilsløret spekulationsprojekt med et snævert formål, nemlig at score kassen. Hensynet til Byen og omgivelserne er ca. 0."

Alvin Ljoså, Nørrebro:

"Et godt kompromis ville være at gøre som med det nye grønne City IKEA ved Kalvebod Brygge. Byg en tagpark evt. med en cykelsti henover som genskaber Aborreparken i en nyfortolkning og sammen med det nye Axeltorv towers, Ørsted parken, Botanisk have og Østre Anlæg er med til at fortælle historien om Københavns Volde og fæstninger udmøntet som en kæmpe grøn tagterrase som slår en bue henover Banelegemet."

Silke Riis , Nørrebro:

"Hvorfor må der ikke længere være plads til magi i gadebilledet? Vi har ikke brug for flere højhuse, firkantede glas/kobber/stål-bygninger eller lignende forandringer, der ændrer vores by til noget andet end den kerne af kærlighed og kreativitet, den er lige nu. Lad København forblive unik!"

Kim S. Rasmussen, København K:

"Jeg fik kriller i maven af begejstring, da jeg første gang hørte om planerne. Palads har udtjent sin rolle i bedste fald - og er en provinsiel øjebæ i værste fald, der forhindrer en spændende og tiltrængt udvikling af et meget forsømt område af byen. Ros til Teknik- og Miljøudvalget for at vise politisk mod i denne sag."


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik