Efter syv års ventetid: Nu er Kongens Nytorv endelig smuk igen

For første gang i syv år kan man igen betræde den inderste del af Kongens Nytorv.

Foto: Bax Lindhardt / Metroselskabet I/S

En af hovedstadens mest prominente pladser er igen klar til at blive indtaget.

Først røg de høje grønne hegn – nu er også trådhegnet på vej væk. 

Det er første halvdel af Kongens Nytorv, der nu gøres tilgængelig for offentligheden. Et synligt tegn på, at åbningen af den forsinkede metrolinje Cityringen nærmer sig. 

Mange af byens rum og pladser, der har været gemt væk i forbindelse med metrobyggeriet, genopstår langt grønnere med Cityringen.

Karina Vestergård Madsen, Teknik- og miljøborgmester

- Det er meget glædeligt, at vi nu kan give en del af Kongens Nytorv tilbage til københavnerne. Pladsen er en af byens mest ikoniske, og mange mennesker fra hele landet har ventet utålmodigt på igen at kunne bruge pladsen med de mange nyplantet træer, lyder det fra Københavns fungerende Teknik- og miljøborgmester, Karina Vestergård Madsen, Enhedslisten, i en pressemeddelelse. 

- Mange af byens rum og pladser, der har været gemt væk i forbindelse med metrobyggeriet, genopstår langt grønnere med Cityringen.

Overjordiske forberedelser

Med åbningen af Kongens Nytorv kan man se genskabelsen af haveanlægget "Krinsen".

Udover det metroarbejde, der er foregået under jorden, er der nemlig også sket en hel del på overfladen.

FAKTA: Krinsen 

Krinsen blev oprindelig etableret i 1688, og er navnet på det haveanlæg med en oval af dobbelte træer, som omkranser statuen af Christian V på Kongens Nytorv.

 

Efter at være blevet fjernet et par gange blev Krinsen genplantet med elmetræer i 1914-15.  

I 2001 fik Krinsen igen to ovale rækker rundt om haveanlægget, men på grund af elmesyge (en sygdom blandt elmetræer) blev der plantet lindetræer.

Kilde: Metroselskabet

De store træer, der er fra Hamborg, blev allerede indkøbt i 2013, og har siden stået på Birkholm Planteskole i Allerød, hvor de har vokset sig hele syv meter høje.

Her er de blevet plejet, passet og beskåret på en sådan måde, at træernes grene udgør tydelige "etager".

Designet af træerne har tråde til gamle dage, og opgaven med byrummet på Krinsen er i det hele taget at genskabe pladsen, som den var, før metrobyggeriet ramte hovedstaden.

Over det seneste år er der blevet lagt godt 900.000 chaussésten og plantet 80 kejserlindetræer, og de næste måneder monterer man også 18 Kongebænke hele vejen rundt om Krinsen for at fuldende genskabelsen.

Fakta om Cityringen: 

De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og Indre By. Senere følger metro til både Nordhavn og Sydhavn.

Når Cityringen er åbnet, forventes antallet af rejser i metroen at blive fordoblet med cirka 122 mio. passagerer i 2020.

 

  Foto: Bax Lindhardt / Metroselskabet I/S

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik