Det gør løbehjulsudbyderne for at undgå lovbrud og ulykker

Både Lime, Voi og Tier gør allerede noget for at undgå lovovertrædelser og ulykker på el-løbehjul. Det fremgår af svarene på vores henvendelser til udbyderne.

Der bliver allerede gjort en indsats for at undgå ulykker og lovovertrædelser på de omdiskuterede el-løbehjul, man kan leje flere steder i Hovedstadsområdet. Det svarer de el-løbehjulsudbydere, som vi har kontaktet i dag.

Anledningen til vores henvendelser er Trygs opfordring til at fremrykke evalueringen af forsøgsordningen med løbehjulene, som efter planen først skal finde sted i 2020.

For der er alt for mange ulykker med de omdiskuterede el-løbehjul.

På spørgsmålet om, hvad de adspurgte el-løbehjulsudlejere gør for at undgå overtrædelser af loven og hvad de gør for at holde antallet af ulykker på så lavt et niveau som muligt, har de respektive virksomheder givet følgende svar.

Det gør løbehjulsudbyderne

Philip Rosendal, Landechef for TIER i Danmark:

 

- I de otte måneder vi har opereret i København har vi altid lukket vores service ned hver aften. Som den eneste udbyder af el-løbehjul i København kan kunderne ikke at leje et TIER-løbehjul efter kl. 23.00, hvor alle løbehjulene bliver samlet ind for at blive opladt, vedligeholdt og få lavet et sikkerhedstjek. Dette gør vi blandt andet af sikkerhedsmæssige årsager, da vores model er med til at reducere spirituskørsel, samt med henblik på renhold af Københavns fortove og pladser.

 

Niklas Joensen, landechef for Lime i Danmark.
 

-Når brugerne benytter vores løbehjul første gang, forpligter de sig samtidig til at efterleve de gældende trafikregler. Vi har desuden låst vores løbehjul på weekendaftener, og de kan først låses op, når brugeren aktivt har bekræftet, at han eller hun ikke har drukket. Det er dog vigtigt for os at påpege, at der også er et ansvar hos den enkelte bruger til, at man følger de gældende regler, og man selvfølgelig ikke kører på løbehjul, når man er beruset.

 

Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef hos Voi.


-Vi har stor fokus på det. Vi kommunikerer regelmæssigt med vores brugere. Vi sender notifikationer, når de downloader appen. I næste uge lancerer vi en trafiktest for elløbehjul. Mange af vores brugere er yngre mennesker. Vi tror på, at de vil få meget ud af at tage en online trafiktest. De kan tjene en gratis tur, hvis de gennemgår testen, så vi vil gerne belønne god opførsel. Jeg tror også, vi er de første, der har lavet zoner i centrum, hvor løbehjulene ikke kan køre mere end seks kilometer i timen. Men det er kun begyndelsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik