Den første hastighedsbane i Danmark er blevet indviet

Danmarks første hastighedsbane, København-Ringstedbanen, er fredag blevet indviet af Kronprins Frederik.

Fredag blev den længe ventede hastighedsbane mellem København og Ringsted officielt åbnet. 

Det er Danmarks første hastighedsbane, og derfor skulle ingen ringere end H. K. H. Kronprins Frederik være blandt de første til at få en tur i det hurtige tog.

Indvielsen af den 60 kilometer lange bane blev ligeledes fejret med gratis togture. Men fra lørdag bliver dørene for alvor åbnet for passagererne.

København-Ringstedbanen er lavet til kørsel med 250 kilometer i timen, og har til hensigt at binde Sjælland og resten af Danmark bedre sammen. Det anslås at cirka 90.000 passagerer dagligt vil få gavn af den nye bane i form af kortere rejsetid. 

quote Stationen tilbyder et attraktivt, miljøvenligt alternativ til bilen for de pendlere, der rejser til Køge eller mod København.

Marie Stærke, Socialdemokratiet, borgmester i Køge Kommune.

Desuden vil banen også aflaste den ellers meget trafikerede strækning mellem København og Roskilde. 

- Den nye bane København-Ringsted udvider kapaciteten på jernbanen betydeligt. Den gør jernbanen til og fra København mere effektiv og mere robust. Vi får med den nye bane mulighed for en meget bedre køreplan, flere tog og færre forsinkelser. Alt sammen til gavn for passagererne, siger Per Jacobsen, administrerende direktør i Banedanmark, i en pressemeddelelse. 

Der vil være ét tog i timen hver vej på den nye strækning.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Den nye station i Køge bærer præg af den 225 meter lange gangbro, der forventes at blive Køges fremtidige varetegn.
Den nye station i Køge bærer præg af den 225 meter lange gangbro, der forventes at blive Køges fremtidige varetegn.
Foto: Martin Sylvest - Ritzau Scanpix

Ny station i Køge nord

Det er dog ikke kun hastighedsbanen, man i dag kunne indvie. For med den nye bane følger også en helt ny togstation, nemlig Køge Nord Station.

Stationen skal give både pendlerne fra Køge og omegn samt resten af Sjælland bedre muligheder for at benytte den kollektive trafik. 

- Stationen bliver en ny port til København og et vigtigt skridt på vejen for de omkring 8.000 daglige brugere, som stationen får på sigt. Med sit spektakulære design bliver stationens 225 meter lange gangbro ikke kun et vartegn for den nye bane og for Køge, men også et markant vartegn for grøn mobilitet, siger Jette Aagaard, der er projektdirektør i Den nye København-Ringsted-bane.

 Den nye station giver også mulighed for at skifte mellem fjerntog og S-tog.

Køges borgmester er også tilfreds med at stationen er klar til at tage i mod passagerne.  

- Stationen tilbyder et attraktivt, miljøvenligt alternativ til bilen for de pendlere, der rejser til Køge eller mod København og giver for eksempel børnefamilierne mindre tid på vejen og mere tid ved aftensbordet. Jeg glæder mig til at være en del af den udvikling som Køge Nord Station bringer til Køgeområdet, siger Marie Stærke i en pressemeddelelse, Socialdemokratiet, borgmester i Køge Kommune.

S-togene vil standse på Køge Nord Station fra i morgen tidlig, så hvis man skal til København, kan man tage skifte til de hurtige fjerntog.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

hillerødmotorvejens forlængelse

playUdbygning af Hillerødmotorvejen er nu et skridt tættere på virkelighed

20_percent

playLadeoperatør fordobler i år antallet af ladestandere til elbiler i hovedstaden

Stevns trængsel

Årtiers køkørsel kan forsvinde med anlæggelsen af en ny statsvej

hillerød forside

playMilliardforhandlinger giver nyt håb for Hillerødmotorvejen

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere