Danskerne vælger økologi for at undgå sprøjtegifte

Danskerne bekymrer sig i høj grad om sprøjtegifte, viser en ny undersøgelse.

"Hvad vælger du?", står der på skiltet på trækassen med æbler. På Hovedbanegården haster passagerer forbi Økologisk Landsforening´s bod og tager glade i mod de æbler, der deles ud. Enkelte stopper op og gætter på hvilke æbler, der er økologiske, og hvilke der ikke er:

- Det smager friskt det her, siger en ung fyr, der får et af de økologiske æbler i munden.

Det andet æble er han ikke så begejstret for, og hans gæt er, at det er første æble, der er det økologiske. Men alle æblerne er økologiske i boden. Konkurrencen skal vise, at man ikke nødvendigvis kan smage forskel, og at det der tæller er, at der ikke er sprøjtegifte på dine økologiske æbler. 

Vi vil undgå sprøjtegifte

Når danskerne vælger økologi, er den vigtigste årsag ønsket om at undgå af sprøjtegifte i maden. Og salget af øko-æbler, øko-mel og øko-mælk er da også steget de sidste 10 i træk. Bare i første halvår af 2017 er salget af økologiske fødevarer steget med cirka 12 procent. Det viser nye tal fra Økologisk Landsforening. Vi kan faktisk kalde os verdensmestre i økologi.

 Alligevel er kampagnen vigtig, siger Helle Bossen, chefkonsulent for Økologisk Landsforening:

- Vi vil gerne vise danskerne, hvad det er, de får, når de køber økologisk. Ud over smagen, så undgår man sprøjtegifte. Og der er undersøgelser, der viser at sprøjtegifte kan skade babyers hjerner, siger hun i dag, da TV 2 Lorry møder hende på Hovedbanen ved æbleboden.

I disse uger lancerer Økologisk Landsforening Danmarkshistoriens største økologi-kampagne, "Ren Madglæde – Økologi". I første del af kampagnen er der fokus på, at økologi er fri for sprøjtegifte.

- Vores overordnede budskab til danskerne er, at økologi er det sikreste valg, hvis man vil undgå rester af sprøjtegifte i maden. Med Ren Madglæde-kampagnen gør vi bl.a. op med myten om, at man bare kan vaske eller skrælle sin frugt, hvis man vil være fri for sprøjtegift. Og vi oplyser danskerne om, hvilke varer de skal være særligt opmærksomme på. Eksempelvis står ikke-økologiske æbler for hele 30 procent af de sprøjtegifte, danskerne får gennem kosten, siger Helle Bossen.

Når danskerne vælger økologi, er den vigtigste årsag ønsket om at undgå af sprøjtegifte i maden. Det viser en ny undersøgelse, som Økologisk Landsforening har foretaget gennem Epinions Danmarkspanel.
Når danskerne vælger økologi, er den vigtigste årsag ønsket om at undgå af sprøjtegifte i maden. Det viser en ny undersøgelse, som Økologisk Landsforening har foretaget gennem Epinions Danmarkspanel.
Foto: TV 2 Kosmopol

Økologi er populært i København

Økologiske varer fylder hele 12,1 procent i Københavnernes indkøbskurve. Til sammenligning udgør økologiske varer kun 5,3 procent af vestjydernes indkøb af dagligvarer. 

Profilen på den københavnske øko-forbruger:

- Hver gang gennemsnitsdanskeren bruger 100 kr. på økologi, bruger personer fra hovedstaden 132 kr. på økologi.
- Den københavnske økoforbruger er typisk 30-39 år og har børn under 6 år.
-Den københavnske økoforbruger har typisk en mellemlang eller lang, videregående uddannelse og en indkomst på 400.000 - 499.000 kr. om året.

Resten af sprøjtegifte i almindelig, dansk frugt

En ny undersøgelse, som Økologisk Landsforening har foretaget gennem Epinions Danmarkspanel viser, at især når det gælder deres børn, er danskerne bekymrende. Her er 61 procent ’ekstremt’, ’meget’ eller ’noget’ bekymrede omkring rester af sprøjtegifte i maden. Kun otte procent er ’slet ikke bekymrede’.

Undersøgelsen viser også, at seks ud af ti danskere synes, det er svært at gennemskue, hvilke varer der indeholder rester af sprøjtegifte. Og at 41 procent synes, det er ’svært’ eller ’meget svært’ at gennemskue, hvad sprøjtegifte i maden betyder for deres helbred.
Danskernes bekymring er velbegrundet. Der er nemlig rester af sprøjtegifte i mere end halvdelen af de ikke-økologiske frugter og grøntsager i de danske butikker, viser Fødevarestyrelsens pesticidrapport. De økologiske producenter bruger ikke sprøjtegifte i marken.

Kampagnen varer i tre år og er støttet af EU og en række danske virksomheder. Den har et samlet budget på 25 millioner kroner. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik