Dagligvarebutik redder 18.000 bananer og 13.000 æg fra skraldespanden

Rema 1000 i Valby redder årligt tusindvis af æg og bananer fra at ende i skraldespanden ved hjælp af et simpelt initiativ.

Hører du til en af dem, der vælger enlige bananer fra. Så er du langt fra den eneste. Mange foretrækker nemlig et bestemt antal bananer i klaser. Og det resulterer i, at de ensomme bananer ikke kan sælges, og som derfor ender i skraldespanden. 

Men det problem har en Rema-købmand nu fundet en løsning på. Max Skov Hansen har ved brug af såkaldt nudging (et begreb, der dækker over, at man forsøger at ændre folks adfærd ved brug af små initiativer), formået at reducere antallet af bananer, der ryger i skraldespanden. 

-  Det eneste, vi har gjort, er, at hænge nogle skilte op på udvalgte produkter med stort madspil. Og det er helt sindssygt, hvor meget vi har reduceret vores bananspild, som vi tidligere havde mest madspil på, siger Max Skov Hansen og fortsætter:

- Vi forbruger helt vildt, så jeg forsøger bare at få forbrugerne til at ændre deres vaner en smule ved at give dem et lille skub ved hjælp af små redskaber såsom skilte. Og skiltene har virkelig gjort en forskel, uddyber han.

quote Jeg havde ikke forventet den her modtagelse, for så lille et initiativ.

Max Skov Hansen, købmand, Rema 1000

Max Skov Hansen satte et skilt op ved bananerne, hvor der stod "Ta’ mig - jeg er single", som opfordrer kunderne til at tage de tilbageværende bananer. En opfordring som kunderne troligt har taget til sig, for butikken er gået fra at smide 100 bananer ud hver dag til blot 10, hvilket svarer til cirka 18.000 bananerne om året.

Pas på æggene

Ligesom bananerne har Max Skov Hansen også succes med at hænge et skilt op på æggekøleren, som opfordrer kunderne til at placere deres æggebakker forsigtigt i vognen eller kurven. Tiltaget har nemlig reduceret antallet af kasserede æggebakker fra 6-8 bakker til 1-2 bakker om dagen. Et antal der altså løber op i godt 13.000 reddede æg årligt.

quote Vi har et kæmpe ansvar for at påvirke forbrugerne til at træffe de gode og sunde valg.

Max Skov Hansen, købmand, Rema 1000

Ifølge købmanden er det dog ikke kun skiltene, der er skyld i succesen. 

- Én ting er at sætte et skilt op, en anden ting er, at man skal være opmærksom på, at kunden er ved at sætte tunge varer oven på æggene, og sige bare lige sige "pas på dine æg" forklarer han dedikeret. 

Max Skov Hansen smiler stort for tiden.
Max Skov Hansen smiler stort for tiden.

Positive tilkendegivelser

Max Skov Hansen var dog betænkelig, da han gav sig i kast med at adfærdsregulere sine kunder.

- Jeg var da også bange for reaktionen, da jeg hængte skiltene op. Men det har kun været positivt. Vi havde faktisk en kunde lige før, som kom ind og sagde ”jeg kommer lige for at købe en af dine single bananer”, fortæller han.

Initiativets store succes havde han dog ikke set komme.

- Jeg havde ikke forventet den her modtagelse, for så lille et initiativ. Det startede som et forsøg og en god idé. Da jeg så, hvor hurtig effekt det havde, blev jeg da glad og stolt.

”Vi har et kæmpe ansvar”

Ifølge Max Skov Hansen har dagligvarebutikkerne et ansvar. Han ser derfor gerne, at andre butikker bliver inspireret af hans succes.

- Jeg vil ønske at andre gør det samme, for det giver så god mening. Vi har et kæmpe ansvar for at påvirke forbrugerne til at træffe de gode og sunde valg. Der et stort potentiale, hvis vi tænker os om.

Vi har tidligere været ud at besøge dagligvarebutikken i Valby. Her handlede det om et andet initiativ, nemlig at butikken sorterede udgåede fødevare til skraldere for at undgå madspil. Men det endte ikke så lykkeligt.

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik