Containerterminal bliver til nyt grønt bykvarter

Levantkaj i Nordhavn med containerterminalen skal forvandles til et grønt bykvarter med kig til vandet for 10–12.000 mennesker.

Solen skinner og blæsten suser koldt rundt om hjørnerne på de firkantede industribygninger. Enorme kraner stabler containere i alle farver oven på hinanden, mens store lastbiler brøler forbi med mellemrum.

Vi er på Levantkaj på Indre Nordhavn og det lukkede, næsten hemmelige område giver ingen hint om den fremtid der venter øen. En fremtid hvor en ny bydel for 10-12.000 mennesker skal bo, arbejde og leve et hverdags og by-liv på det største område i Nordhavn. På størrelse med Carlsbergs område.

En bydel, hvor arkitekturen vil spejle containerne, der er her lidt endnu. Og som vil blande kaj-stræk á la Islands Brygge, grønne områder mellem kareerne, åbenhed til vandet og vandsport.

- Det bliver en bæredygtig bydel med alt. Med skoler, daginstitutioner og kirke. med alt hvad der hører sig til i en rigtig by, siger By & Havns administrerende direktør Jens Kramer Mikkelsen.

Vinder af arkitektkonkurrencen afsløret i dag

I efteråret 2016 udskrev By & Havn en arkitektkonkurrence, hvor hele 34 teams både fra ind- og udland bød ind på opgaven. Følgende fem blev udvalgt:

  • Team Entasis
  • Team BIG
  • Team COBE
  • Team Juul Frost
  • Team Sleth, SLA og MOE

De fem teams har kæmpet om at få lov til at tegne planen for det ny kvarter, Levantkajen, som det skal hedde. 

- Når man bor i København værdsætter man grønt. Så udeopholdsarealerne spænder fra den store, 600 meter lange kaj til små haver, der ligger vindbeskyttet inde midt inde på øen. Og så til Skudeløbshavnen, som bliver et slaraffenland med kajakker og strande og så videre, siger Christian Cold, Chefarkitekt fra Team Entasis. I dag kunne han, ved en reception, fortælle at hans team løb med sejren.

Fra fri handel til frit byliv

Levantkaj og Skudehavnen hedder de kajstrækninger, der ligger syd og nord på den opfyldte ø. Dannet af opfyld tilbage fra slutningen af 1800-tallet. Som en udvidelse af den oprindelige Frihavn bag Langelinje.

Den nuværende containerterminal på Levantkaj flyttes ud på nye opfyldninger i den yderste del af Nordhavn, når disse er opfyldt omkring 2020-21. Navnet Levantkaj hentyder til en fortidig, orientalsk, travl havneby. Og netop den travle havneterminal vil københavnerne kunne genkende på den fremtidige Levantkaj, som team Entasis har tegnet.

- Det er en helt ny bydel i København og tanken var at finde ud af, hvad  de stedbundne kvaliteter var ved Levantkaj. Og det var containerterminalen. Et sted hvor der er kommet varer til og fra i stor stil. Og det vil vi gerne udtrykke i byens struktur. Med en stokbebyggelse, der ligesom mimer containerne, der er sat op, siger Christian Cold. 

Masterplan over den nye, bæredygtige bydel, grafik:Team etatis
Masterplan over den nye, bæredygtige bydel, grafik:Team etatis

De forskellige kvarterer i Levantkaj

1. Mod syd etableres et kvarter med rækker af pakhuslignende bygninger i forskellige højde og dybde, der i modsætning til de velkendte karréer, åbner byrummet op for aktiviteter og fællesskab. Her bliver hver anden gade en såkaldt naturgade med beplantning og træer, hvor der er lukket for biltrafik.

2. Mod nordøst får Levantkaj en såkaldt haveby, hvor husene bliver gradvist lavere, og der bygges rækkehuse. De to første kvarterer bliver de største boligkvarterer rent arealmæssigt.

3. Mod nord er der et kvarter, hvor bygningerne tilpasser sig metrolinjen, der kører gennem Levantkaj.

4. Skudehavnsøen bliver portalen til Levantkaj med både boliger- og erhverv.

5. Levantkaj Vest huser allerede i dag Copenhagen International School, og her kommer også Nordhavns første folkeskole samt fritidsinstitutioner. 

kilde: By & Havn

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik