Københavns Kommune har fastsat nogle servicemål, der handler om at biler, cykler, busser og fodgængere skal komme hurtigere frem i trafikken.
Målene skal først være opfyldt i 2018, men en ny redegørelse gør allerede nu status på udviklingen i trafikafviklingen.
Biler hurtigere - busser langsommere
For bilernes vedkommende er man allerede nået langt.
Her er den gennemsnitlige rejsetid nemlig faldet 21 procent i 2016 i forhold til året før på de udvalgte strækninger.
Helt så godt ser det ikke ud for cyklerne, og for bussernes vedkommende er den gennemsnitlige rejsetid faktisk steget med 1 procent.
Den største stigning er på buslinje 350S. På nogle strækninger er rejsetiden med buslinjen steget med 32 procent.
Intelligent trafikstyring
Københavns Kommune har allerede investeret mange millioner i såkaldt intelligent trafikstyring.
Pengene er blandt andet blevet brugt på et trafikstyringssystem, der hedder MobiMaestro. Det skal kombinere forskellig trafikdata og automatisere lyskurvenes tilpasning til trafikken.
Teknik- og Miljøborgmester, Morten Kabell fra Enhedslisten, vil nu investere endnu mere i intelligent trafikstyring for at nå målene i 2018.
- Jeg er sikker på, at det virker. Vi kan se, at på mange af de strækninger, hvor vi bruger det, der kommer trafikken hurtigere igennem. Men det tager måske lidt længere tid at få resultaterne, end vi havde forventet, men resultater får vi, og derfor skal vi også fortsætte investeringerne, siger Morten Kabell.
Københavns servicemål for 2018 set i forhold til 2011.