Buskaos: København er nummer sjok i Europa

Modsat de fleste andre større byer i Europa har København ingen terminal til fjernbusser. Brancheforening kræver handling nu.

Stockholm har en. Oslo har en. Berlin og Hamborg har en. Ja, selv Kolding og Vejle har en.

Men København har ingen fjernbusterminal. I stedet bliver over en million passagerer årligt sat af eller samlet op på travle gader rundt omkring i byen – mange steder til stor fare for cyklister, chauffører og passagerer.

Danske Busvognmænd har i 25 år kæmpet for at få en fjernbusterminal til København.

- Det er katastrofalt for at sige det mildt. På europæisk plan er vi jo klart nummer sjok, lyder dommen fra Danske Busvognmænds administrerende direktør, Steen Bundgaard, til TV 2 Lorry. 

Brancheforeningen ønsker en samlet terminal til private busser, der kører på tværs af landet eller til andre europæiske storbyer. Der skal være faciliteter som informationsskærme med afgange, toiletter, måske en lille kiosk – men mest af alt plads til, at deres passagerer og chauffører trygt kan færdes omkring bussen.

Skrabet model

I dag holder langt de fleste fjernbusser til på Ingerslevsgade ved DGI-Byen på Vesterbro.

Der er plads til op til 15 busser ad gangen, men der er intet andet end gule kantsten og en række læskure. I stedet bliver passagerne læsset af midt på cykelstien og må hoppe for at undvige fræsende cyklister og knallerter. Omvendt spærrer passagerne cykelstien, så mange cyklister i trods køre ud på kørebanen. 

Danske Busvognmænd undrer sig over, at København ikke har fulgt trop med andre større europæiske byer og har bygget en fjernbusterminal. Særligt fordi passagerantallet er mere end fordoblet de senest ti år.

- Ja, selv flere jyske byer har terminaler, der langt overstiger, hvad vi har i København. Både Aarhus, Vejle og Kolding har busterminaler, der får København til at ligne det, København i virkeligheden er - en kantsten med nogle gule striber, siger Steen Bundgaard.

Se her, hvordan det ser ud, når passagerer og cyklister zigzagger ind imellem hinanden. 

Nye politiske vinde

I de 25 år, Danske Busvognmænd har kæmpet for en fjernbusterminal til København, har der været masser af politisk debat om det åbenlyse behov for en terminal.

En lang række placeringer har også været i spil. Men det er aldrig blevet til mere end snak.

Men i øjeblikket øjner brancheforeningen faktisk et gennembrud.

I februar udkom Trafikstyrelsen nemlig med en analyse af en fjernbusterminal i København. Her blev behovet for en terminal endnu en gang understreget, og to steder blev udpeget som oplagte placeringer: Et område ved Dybbølsbro og et område ved Ny Ellebjerg Station i Valby.

Flere partier på Københavns Rådhus har også meldt sig ind i kampen for en fjernbusterminal.

- Politikerne har fået øjnene op for, at der er et potentiale for at skabe mere vækst og mere omsætning i København, hvis man laver en fornuftig terminal, lyder det Danske Busvognmænd.

Det er de her to placeringer, Trafikstyrelsen har udpeget som favoritter til en fjernbusterminal i København. 
Det er de her to placeringer, Trafikstyrelsen har udpeget som favoritter til en fjernbusterminal i København. 
Foto: TV 2 Kosmopol

En terminal vil ifølge Trafikstyrelsen koste et sted mellem 60 og 80 millioner afhængigt af placering. Terminalen ville formentlig skulle finansieres af både Københavns Kommune og staten – eventuelt i samarbejde med private.

Danske Busvognmænd vil nu presse på for, at 25 års snak bliver til en fjernbusterminal:

- Gerne engang i løbet af 2018, lyder håbet fra Steen Bundgaard.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik