Mange skoler, vuggestuer og børnehaver i hovedstaden ligger nær trafikerede veje, hvor partikler og gasser siver ind i lokalerne.
Faktisk er der ved flere institutioner målt værdier af den skadelige NO2 på over EU's fastsatte maksimale grænse på 40 mikrogram per kubikmeter.
Og på mere end 90 institutioner i København er der værdier på over 20 mikrogram NO2 per kubikmeter, lyder det fra Radikales nuværende beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev til Berlingske.
Hun ønsker derfor at give klasseværelserne luftrensere, der enten kan suge luft ind udefra - og rense den på vejen - eller rense luften via recirkulation indendørs. Sidstenævnte model vil også rense luften for den CO2, som børnene udånder, og dermed give et bedre indeklima.
Farlig gas giver vejrtrækningsproblemer
NO2 - eller i daglig tale kvælstofdioxid - kommer især for brændeovne, diesel- og benzinbiler. Og forhøjede NO2-værdier kan på længere sigt fremprovokere hvæsende vejrtrækning eller indlæggelser for astma og andre luftvejssygdomme.
Derfor hilser man tiltaget velkomment i Det Økologiske Råd.
- Luftrensere vil både fjerne forurening fra den lokale trafik og brændeovne, men også den forurening, der kommer udefra, lyder det fra seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen til Berlingske.
Han understreger, at man bør gå med en model, der også renser luften for CO2.
Enhedslisten: Uambitiøs plan
Kåre Press-Kristensen fremhæver dog også til Berlingske, at luftrensere ikke er en fuldtstændig løsning på problemet, der også bør afhjælpes med mindre generel forurening i samfundet og mere forebyggende motion, der kan forhindre følgelidelserne.
Og netop det synes også at være Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabells (Enhedslisten) kæphest.
Han kalder ideen med luftrensere for uambitiøs og peger på, at man i stedet bør se på, hvordan man får trafikken til at glide bedre gennem byen.