Bilist kører over for rødt: "Tænker ikke på at jeg kan slå fodgænger ihjel"

Antallet at trafikulykker som følge af kørsel for rødt lys stiger og stiger. Ifølge Rådet for Sikker Trafik fordi trafikkulturen er ved at forværres. Muhammed Kürükkart er en af dem, der ofte bryder loven.

Han kalder sig selv for Danmarks bedste bilist, men ordensmagten har nok et lidt andet indtryk.

For selvom Muhammed Kürükkart har fået frataget sit kørekort, så kører han flere gange dagligt over for rødt lys, fortæller han.

- Jeg hader rødt lys. Jeg synes, at rødt lys det er spild af tid, der skulle være lidt flere rundkørsler i stedet for, siger Muhammed Kürükkart, da vi stopper ham på en tankstation på Amager for at spørge om hans holdning til rødtlyskørsel.

- Jeg kører nok over for rødt lys et par gange om dagen, fortæller han.

Faktisk skulle han slet ikke have været på tankstationen, for der var benzin nok på bilen. Men da han så, at der var rødt lys i krydset lige ved tanken, hvor han skulle til højre, så tænkte han, at det ville være hurtigere at skyde en genvej end at vente på det røde lys.

quote Der er så mange trafikanter, der kører i overhalingssporet og bare kører 60, når man må køre 70. Så bliver jeg pissehamrende irriteret, og så tager jeg den indenom, og så tager jeg den over for rødt lys

Muhammed Kürükkart

- Når der er rødt lys her, så kører jeg ind igennem tanken, og der kan jeg godt risikere at slå en fodgænger ihjel, ja, det er rigtigt, men det er ikke sådan noget, man lægger mærke til, når man er ung, det er ikke sådan noget, man tænker over.

Du tænker ikke rigtig over, at du kan komme til at skade andre?

Nej ikke rigtig, eller nu gør jeg jo selvfølgelig. Jeg kører stadig over for rødt lys, men det er ikke lige så slemt, som da jeg var 18 år, siger Muhammed Kürükkart.

Flere ulykker på grund af rødt lys

I 2018 var der 395 ulykker med rødt lys i politikredsene i København, Vestegnen og i Nordsjælland. Det er et rekordhøjt antal, og ligger 20 procent højere end gennemsnittet af de fem forrige år. I ulykkerne kom 107 personer til skade. 57 af dem alvorligt, mens fire personer endte med at miste livet.

Både Københavns Politi og Rådet for Sikker Trafik vurderer, at vores trafikkultur i disse år bliver dårligere og dårligere.

- Vores trafikkultur er ved at ændre sig. Mange bilister udviser ikke længere samme grad af hensyn over for andre trafikanter, som de gjorde for bare få år siden. De sætter sig selv i højsædet og siger ’jeg skal frem, det er mig der gælder’, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Bliver provokeret af andre bilister

Det er da også ofte manglende hensyn fra andre bilister, der får Muhammed Kürükkart til selv at køre hensynsløst.

- Det er for eksempel, når der er så mange trafikanter, der kører i overhalingssporet og bare kører 60, når man må køre 70. Så bliver jeg pissehamrende irriteret, og så tager jeg den indenom, og så tager jeg den over for rødt lys for eksempel, forklarer Muhammed Kürükkart.

- Så bliver jeg pissehamrende irriteret, for de er jo også til fare for andre, for de kører i overhalingssporet med bare 60 i timen, mens indersporet kører 100 kilometer i timen. Det kan man ikke jo. Der er jo nogle regler for, at man laver en overhaling, det er derfor det hedder et overhalingsspor, og så trækker man ind igen, men det gør man ikke her i Danmark åbenbart, tilføjer han.

Hvad kunne få dig til at stoppe med at køre over for rødt lys?

- Ærligt, så tror jeg, at det er dialog med politiet.

Det er ikke bøder?

- Nej, bøderne hjælper ikke noget, for jeg har så mange af dem. De hjælper ikke en skid. De lægger den bare op, og hvad sker der, når jeg får penge tilbage fra Skat? Bum, de ryger. Jeg mærker det ikke, jeg ved ikke engang, hvor mange bøder jeg har. Jeg har masser!

Efter denne artikels udgivelse har Muhammed Kürükkarts fotrudt sine udtalelser på tv. Det kan du læse mere om i nedenstående artikel.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik