Anna Mee langer ud: Ny trafikplan for farlig gade gik for langsomt

Glæde på Nørrebro efter omdiskuteret trafikplan er blevet droppet i Brohusgade. De Radikale er dog ikke tilfredse med kommunens håndtering af sagen.

Gennem længere tid har beboerne i Brohusgade kæmpet for, at en ny trafikplan for Nørrebro ikke skulle gøre forholdene i deres lille gade utålelige.

Overordnet er idéen, at Rantzausgade, som er en af de 10 farligste gader i København, skal gøres mere fredelig.

Den oprindelige plan var derfor, at bustrafikken skulle ledes ad den lille gade, Brohusgade, men det fik beboere i området til at protestere.

Og efter en længere proces med høringer og undersøgelser, blev det torsdag aften vedtaget at omlægge busruterne, så de skal køre af de store gader.

- Jeg er glad og lettet for det har været et meget langt forløb. Også et urimeligt langt forløb. Så i dag er vi glade, lyder det fra Sebastian Eskerod , der selv bor på Nørrebro og ejer en frisør på Rantzausgade.

Pinligt at det har kostet 10 millioner kroner

Nu er der altså en klar plan for Rantzausgadekarteret, men De Radikale på Københavns Rådhus mener, at det har taget alt for lang tid.

Anna Mee Allerslev sagde torsdag aften, at der allerede i 2013 blev afsat penge til områdefornyelse og forbedring af Rantzausgade:

quote Borgerne har været utilfredse med processen og så har det altså kostet 10 millioner kroner. Det er altså også lidt pinligt

Anna Mee Allerslev, Rad.V. 

- Selvfølgelig skal borgerne inddrages og det har vi været meget glade for. Vi er også glade for resultatet. Men vi kan jo se, at i andre kommuner, også nogle steder i København, kan man jo gøre sådan noget meget hurtigere. 

Samtidig kritiserer den radikale borgmester, at der er brugt 10 millioner kroner på sekretariatsbistand i forbindelse med områdefornyelsen på Indre Nørrebro - altså lønninger og udgifer til planer og borgerinddragelse i forbindelse med den nye trafikplan for området ved Stengade og Rantzausgade, forskønnelse af gårde og byrum, renoveringen af Blågårdsgade mv:

- Så vi er skuffede, borgerne har været utilfredse med processen og så har det altså kostet 10 millioner kroner. Det er altså også lidt pinligt, siger Anna Mee Allerslev, beskæftigelses- og integrationsborgmester, Radikale Venstre. 

De Radikales udmelding er dog ikke noget, der giver røde kinder hos miljø- og teknikborgmester Morten Kabell:

- Jo, det kunne sagtens have været gjort meget hurtigere, hvis ikke man havde spurgt nørrebroerne, hvis ikke man havde sørget for at det lokale demokrati havde foregået. Nu er jeg en stor tilhænger af demokrati. Og demokrati det tager lidt tid, sådan er det, afrunder Morten Kabell. 

Præcisering

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

20_percent

playLadeoperatør fordobler i år antallet af ladestandere til elbiler i hovedstaden

Stevns trængsel

Årtiers køkørsel kan forsvinde med anlæggelsen af en ny statsvej

hillerød forside

playMilliardforhandlinger giver nyt håb for Hillerødmotorvejen

Benny Engelbrecht

playBegejstret minister: Frederikssundmotorvejen er et rigtig, rigtig godt projekt.

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere