Anmeldelse: Sådan er de nye metrostationer

TV 2 Lorry har fået mulighed for at besøge tre af Cityringens nye metrostationer. Vi tog to anmeldere med.

København får 17 nye metrostationer, når Cityringen efter planen åbner til juli i år. Flere af byggerierne er nået så langt, at man nu kan få et indtryk af de nye stationer, som byen får.

TV 2 Lorry har fået mulighed for at besøge tre af de nye stationer. Det er stationerne på Enghave Plads, Trianglen og Gammel Strand. Vi tog en arkitekt og en designer med og bad dem om at anmelde stationerne og give dem en karakter fra et til ti.

Her er TV 2 Lorrys to anmeldere:

Kristina May Pries. Hun er designer og ejer af bureauet AM Copenhagen og specialist i branding og design.
Kristina May Pries. Hun er designer og ejer af bureauet AM Copenhagen og specialist i branding og design.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry
Ali Tabatabai. Arkitekt, ekstern underviser på Kunstakademiets arkitektskole og specialist i data om menneskers brug af byer.
Ali Tabatabai. Arkitekt, ekstern underviser på Kunstakademiets arkitektskole og specialist i data om menneskers brug af byer.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Både fornyelse og kontinuitet

De nye stationer kommer formmæssigt til at ligne de gamle. Men vægbeklædningen og materialevalget er i højere grad tilpasset, de steder i byen, hvor de nye stationer ligger.

Hvor den eksisterende metro er meget ensartet og stilsikker i sin arkitektur, er tanken bag de nye, at de får hvert deres udtryk. Det bliver altså et udtryk, der er inspireret af de pladser og bygninger, der ligger ovenpå stationen.

Se om du er enig med de to anmelderes dom over tre af Cityringens færdige stationer.

Der er også kommet et nyt loft på stationerne. Det er loftsplader i geometriske mønstre, der danner fordybninger i loftet. De er bygget, så de kan reflektere dagslys ned på perronerne. Metroselskabets arkitekter kalder dem origami-lofter efter japansk foldepapirskunst.

Enghave Plads Station

13.000 passagerer forventes hver dag at stå på metroen på Enghave Plads Station på Vesterbro. Der vil være halvandet minut imellem hver afgang det meste af dagen, ligesom på Cityringens øvrige stationer. Turen fra Enghave Plads til Rådhuspladsen tager tre minutter, til Nørrebros Runddel tager den seks minutter, og til Trianglen tager den ti minutter.

Enghave Plads Station er inspireret af de røde murstenshuse, der ligger rundt om pladsen. Det er klassiske københavnske fem-etagers murstenshuse. Stationens vægge er beklædt med røde tegl, der minder om de røde mursten.  

Husene ved Enghave Plads Station er røde teglstenshuse.
Husene ved Enghave Plads Station er røde teglstenshuse.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Kristina:

- Det nye er jo, at der er bragt farve ned på stationen. Men det går jo også lidt ud over den oprindelige idé med metroen, som jeg synes, er meget spændende. Idéen om den meget stilrene, stilsikre arkitektur.  

Ali:

- Det med farverne er det, der er unikt på hver station nu. Men man kan stadig genkende rummet fra den eksistrende metro.

Anmeldernes karakterer for Enghave Plads Station:

Kristina: 8

Ali: 9

De røde tegl går igen i vægbeklædningen på perronen.
De røde tegl går igen i vægbeklædningen på perronen.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Trianglen Station

11.000 passagerer forventes hver dag at tage metroen fra Trianglen Station på Østerbro. Den ligger 25 meter under jorden, og er en af de dybeste stationer. Fra Trianglen kan man komme til Østerport på to minutter, Kongens Nytorv på fem minutter og Frederiksberg station på 11 minutter.

Trianglen Station er inspireret af Parken, som ligger lige i nærheden. Væggene på stationen er lavet med en meget blank spejlende facade. Tanken er, at de farverige fodboldfans og koncertgæster skal give stationen farve og liv.

Fodboldfansene i Parken har været en inspiration i udformningen af Trianglen metrostation.
Fodboldfansene i Parken har været en inspiration i udformningen af Trianglen metrostation.
Foto: Martin Sylvest - Ritzau Scanpix
Tanken er, at fansene skal give stationen farve og liv ved at spejle sig i de blanke vægge.
Tanken er, at fansene skal give stationen farve og liv ved at spejle sig i de blanke vægge.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Ali:

- Det er et rum, som er fantastisk at komme ind i. Det bliver spændende at se, hvordan det kan blive farvet af de mennesker, der kommer her.

Kristina:

- Altså, det her med, at de har taget udgangspunkt i Parken og Parkens arkitektur, det ved jeg ikke, om gæsterne helt vil fange. Det var meget mere lige til at forstå på Enghave Plads, hvor man kom op og så teglstenene med det samme. Her vil man have sværere ved at se sammenhængen.

Anmeldernes karakterer for Trianglen Station:

Kristina: 7

Ali: 8

Gammel Strand Station

18.000 passagerer forventes hver dag at stå på metroen på Gammel Strand Station i Københavns Indre by. Ligesom på de andre stationer kører metroen døgnet rundt. Fra Gammel Strand kan man komme til Københavns Hovedbanegård på to minutter, til Østerport på fire minutter og til Frederiksberg Allé på fem minutter.

Gammel Strand Station ligger umiddelbart op ad kanalen. Det er nærheden til vandet, der har givet inspiration til stationens vægbeklædning. Væggene er beklædt med hvide terracottapaneler, der har et særligt spil i overfladen. Tanken er, at det skal give associationer til vandoverfladen i kanalen.

Gammel Strand station ligger lige ved siden af kanalen.
Gammel Strand station ligger lige ved siden af kanalen.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry
Væggene på stationen har en overflade, der giver associationer til vand.
Væggene på stationen har en overflade, der giver associationer til vand.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

På Gammel Strand er perronen et af de mest åbne stationsrum i den nye Cityring. Det kan lade sig gøre, at se hele det 55 meter lange loft, når man står nede ved sporene. Det er den eneste station, hvor det kan lade sig gøre. 

Origami-lofterne er også konstrueret på en anden måde end på de andre stationer. På Cityringens øvrige stationer vender fordybningerne i origamilofterne op imod gaden, men på Gammel Strand vender de nedad og ligner nærmest små pyramider i loftet.

På Gammel strand vender origami-loftet nedad.
På Gammel strand vender origami-loftet nedad.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Kristina:

-  Jeg er svært fornøjet over den her station. Blandt andet fordi, jeg synes, at væggene er meget mere i samspil med loftet. Lofterne bliver bedre bundet mere sammen med væggene. Stationen har også den her ekstremt kirkelige fornemmelse, som jeg synes, er interressant. 

Ali:

- Jeg synes, det er et fantastisk højtideligt rum at komme ned i. Nærmest en negativ afstøbning af alle de kirker, der er oppe i byen ovenover.

Anmeldernes karakterer Gammel Strand Station:

Kristina: 9

Ali: 9

Samlet konklusion

TV 2 Lorry bad også de to anmeldere om at komme med deres samlede indtryk af de tre nye metrostationer. 

Kristina:

-  Jeg var meget spændt på at se, hvordan de havde grebet det an, at bringe lokalmiljøet ned på stationerne.

Ali:

- Jeg synes, at udfordringen har været stor. Når man har 17 forskellige stationer, og man skal lave 17 forskellige koncepter, og omgivelserne er forskellige. Hvad tager man så fat i? Det lykkedes rigtig godt her på Enghave Plads med de røde tegl.

Kristina:

-  Det er ikke lykkedes lige godt på alle stationer, at bringe lokalsamfundet ned. Der er steder, hvor der har været en arkitektonisk drøm, som ikke er blevet helt indfriet, når der skulle indgåes kompromiser.

Ali:

- Idéen om at få lokalområdet ned på stationen var ikke helt så tydeligt udført på Trianglen.

Kristina:

- Jeg synes, at metroen er en god oplevelse i forvejen. Det er den også stadigvæk. Men jeg tror, der er rigtig mange, der ikke vil tænke over, at der er noget nyt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik