Jeg føler lidt, de er i familie med mig.
I skolegården på Langelinieskolen på Østerbro græsser to alpacaer til stor glæde for eleverne.
Pjort og Julius hedder de.
- Jeg bliver glad, og jeg føler mig hjemme, når jeg er på skolen, fordi jeg godt kan lide at være sammen med dyr, siger ni-årige Rosalina.
Og som Rosalina rigtig nok påpeger, så får man mulighed for at ”lære noget om dyr, man ikke selv kan lære, for der er ikke så meget plads til at have alpacaer hjemme i sin lejlighed”.
Alpacaerne kommer fra Sydamerika, og der arbejdes på at gøre dem tamme, så de kan indgå som en naturlig del blandt skolens andre dyremedlemmer.
Byskolen tæller nemlig også to grise, 12 kaniner og til foråret to håndfulde høns.
Et stærkt pædagogisk redskab
MERE UDESKOLE
En kortlægning viser, at skoler i Danmark har stigende interesse for at inddrage udeskole som en del af undervisningen.
Forskning tyder på, at udeskole kan have positiv betydning for elevers:
• faglige læring.
• sociale klima og trivsel.
• fysiske aktivitet.
Lærere oplever, at elever er mere motiverede, hvis udeskole er en del af undervisningen.
Kilde: "Udvikling af Udeskole", VIA University i samarbejde med Undervisningsministeriet, februar 2018
Det er naturvejleder Susanne Borg, der har taget initiativ til staldprojektet.
Hun håber, at den tætte kontakt med dyrene vil vække elevernes interesse for naturvidenskaben, når de en dag skal videre gennem uddannelsessystemet. Og det lader til at have effekt.
Ni-årige Aslak fortæller ivrigt:
- Noget, der er sjovt ved alpacaerne, er, at de går på fællestoilet. Og de laver lyde, når de er langt væk fra hinanden, siger han til TV 2 Lorry.
Og så skaber alpacerne mirakler i undervisningen, mener Susanne Borg:
- Det er sommetider nemmere at skabe relationer til dyr end mennesker, så det er faktisk en pædagogisk åbning.
- Vi bruger dyrene på den måde, at vi fortæller historien om, hvordan vi har holdt dyr i Danmark og brugt dem. Og så er det jo "hands on" biologi, siger hun.