5A bliver turkis og fem meter længere

5A bliver til Cityline og får en vild makeover. Fra gul og rød til iøjefaldende turkis og en længere rute helt til Herlev Hospital. Og så bliver den fem meter længere.

Fra foråret 2017 skal du kigge meget langt efter 5A ved de københavnske busstoppesteder.

Det skyldes, at de simpelthen ikke vil være at finde blandt Movias busudvalg i hovedstaden.

Men den populære buslinje, der er nordens travleste, forsvunder ikke helt fra sortimentshylden - den får blot en voldsom makeover og et nyt navn. En gammel sag i nye klæder, så at sige.

5A bliver til 5C og angiver dermed starten på det ambitiøse projekt med københavnske Citylines, der er inspireret fra andre europæiske storbyer.

Citylines er et BRT-lignende produkt, med en køreplan, der sikrer busdrift hele døgnet. I dagtimerne vil linjen få minimum 6-8 afgange i timen mellem Sundbyvester Plads og Husum Torv.

Har du allerede set en turkis bus i gadebilledet skyldes det, at designet har været afprøvet det sidste halve år. Udover turkise farver bliver busserne også udstyret med flere indgange på de fem ekstra meter, der også tilføjes. Knapperne er ganske enkelt til for at passagerer selv åbner dørene - præcis som i S-toget.

De nye gasdrevne og CO2-neutrale busser på 18 meter er allerede sat i produktion og skal tages i brug når linje 5C åbner i foråret 2017, nærmere bestemt den 23. april.

- Vi er meget tilfredse med, at vi nu har designet klar og glæder os til at præsentere de nye busser med hurtigere rejsetid, højere kvalitet og bedre trafikinformation, siger Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen, i en pressemeddelelse.

Med linje 5C vil man kunne komme direkte til Herlev Hospital fra Københavns Lufthavn uden skift, man får væsentligt kortere rejsetid – også i myldretiden, og der bliver forbindelse til den planlagte letbane i Ring 3. Stoppestederne langs 5Cs rute bliver også opgraderet med nye læskærme og trafikinformation i realtid.

 

Fakta om 5C Cityline

  • 5A er Nordens travleste buslinje og transporterede ca. 20 mio. passager sidste år. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26,6 mio. passagerer i 2015.
  • 5C er en del af buskonceptet Cityline, der også giver bedre og løbende trafikinfo i busserne, så passagerne kan se, hvordan bussen passer sammen ved f.eks. skift til S-tog eller andre busser.
  • Den nye 5C Cityline bliver en godt 18 meter lang gasdreven ledbus - fem meter længere end nu.
  • De nye busser bliver CO2-neutrale og vil reducere udledningen af NOx og partikler med henholdsvis 72 og 33 pct.
  • Busserne får kortere rejsetid, især i myldretiden.
  • Trafikinformation på stoppestederne opgraderes.
  • Konceptet kaldes Cityline og er inspireret af andre storbyer som Malmø, Paris, Barcelona.
  • Linje 5A kører i dag fra Husum Torv ad Frederikssundsvej og Nørrebrogade via Nørreport og Københavns Hovedbanegård til Københavns Lufthavn.
  • Fra april 2017 bliver ruten forlænget fra Husum Torv ad Herlev Hovedgade og Herlev Ringvej til Herlev Hospital.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik