Fra foråret 2017 skal du kigge meget langt efter 5A ved de københavnske busstoppesteder.
Det skyldes, at de simpelthen ikke vil være at finde blandt Movias busudvalg i hovedstaden.
Men den populære buslinje, der er nordens travleste, forsvunder ikke helt fra sortimentshylden - den får blot en voldsom makeover og et nyt navn. En gammel sag i nye klæder, så at sige.
5A bliver til 5C og angiver dermed starten på det ambitiøse projekt med københavnske Citylines, der er inspireret fra andre europæiske storbyer.
Citylines er et BRT-lignende produkt, med en køreplan, der sikrer busdrift hele døgnet. I dagtimerne vil linjen få minimum 6-8 afgange i timen mellem Sundbyvester Plads og Husum Torv.
Har du allerede set en turkis bus i gadebilledet skyldes det, at designet har været afprøvet det sidste halve år. Udover turkise farver bliver busserne også udstyret med flere indgange på de fem ekstra meter, der også tilføjes. Knapperne er ganske enkelt til for at passagerer selv åbner dørene - præcis som i S-toget.
De nye gasdrevne og CO2-neutrale busser på 18 meter er allerede sat i produktion og skal tages i brug når linje 5C åbner i foråret 2017, nærmere bestemt den 23. april.
- Vi er meget tilfredse med, at vi nu har designet klar og glæder os til at præsentere de nye busser med hurtigere rejsetid, højere kvalitet og bedre trafikinformation, siger Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen, i en pressemeddelelse.
Med linje 5C vil man kunne komme direkte til Herlev Hospital fra Københavns Lufthavn uden skift, man får væsentligt kortere rejsetid – også i myldretiden, og der bliver forbindelse til den planlagte letbane i Ring 3. Stoppestederne langs 5Cs rute bliver også opgraderet med nye læskærme og trafikinformation i realtid.
Fakta om 5C Cityline