Borgmestrene i hovedstadsområdet er gået sammen for at kæmpe en fælles kamp for syv konkrete skinne- og vejprojekter, der vil forbedre infrastrukturen i hovedstadsområdet markant.
Vi er blevet underprioriteret i langt tid. Det hele er foregået i Jylland
'Indhent efterslæbet nu', lyder deres opråb til blandt andet landspolitikere i Folketingets Transportudvalg, der sidder centralt med i beslutningen om, hvor i Danmark staten skal investere i nye togspor og motorveje.
Men selvom hovedstadsområdet rummer mere end hver tredje borger i landet med omkring 2 millioner borgere, så er det kun fem af Transportudvalgets 29 medlemmer, der er valgt af borgerne i hovedstadsområdet.
Jeg synes, vi skal lære af jyderne, der gennem årtier har været meget bedre til at stå sammen.
De fem er Hans Andersen fra Venstre, Mette Reissmann fra Socialdemokratiet, Brigitte Klintskov Jerkel fra Konservative og Jan Erik Messmann og Merete Dea Larsen begge fra Dansk Folkeparti.
TV 2 Lorry har talt med fire af dem, og de støtter borgmestrenes ønske om flere investeringer i hovedstadsområdet.
Samtidig erkender de, at folketingspolitikere valgt i hovedstadsområdet har været for dårlige til at tiltrække penge til veje sammenlignet med jyderne.
- Vi er blevet underprioriteret i lang tid. Det hele er foregået i Jylland, lyder det fra Jan Erik Messmann, der er valgt i Nordsjælland. Samme storkreds som Hans Andersen fra Venstre.
- Jeg synes, vi skal lære af jyderne, der gennem årtier har været meget bedre til at stå sammen, når det gælder om at få trafikinvesteringer til deres område, siger Hans Andersen til TV 2 Lorry.
Vi spilder tid og penge
Mette Reismann er valgt i Københavns Storkreds, og hun appellerer til, at hendes kollegaer i Transportudvalget lægger fremtidige trafikinvesteringer der, hvor der er mest brug for dem.
- Jeg synes først og fremmest, at vi skal prioritere infrastruktur investeringer, der hvor der er behov. Og det er utvivlsomt, at folk der kører rundt med det offentlige eller i privatbil i dag i hovedstadsområdet, de oplever en enorm trængsel. Så der skal investeres her. Der er et efterslæb, lyder det fra Mette Reissmann.
Syv af landets ti mest trafikerede veje ligger i hovedstadsområdet, og her spilder hovedstadsborgerne hver dag mange timer og penge.
- Det er helt klart at, det ville have en stor betydning for samfundsøkonomien, at vi kan spare noget transporttid, siger Brigitte Klintskov Jerkel til TV 2 Lorry.
- Vi spilder jo alt tiden på motorvejen og i bilen. Vi bruger mange penge der, og vi ville have en meget bedre økonomi, hvis vi gjorde noget ved det, lyder det fra Jan Erik Messmann.
Der skal råbes højt
De lokalt valgte transportpolitikere er nu klar til at råbe ekstra højt i forsøget på at komme igennem med budskabet om, at der er et stort efterslæb i hovedstadsområdet, når det handler om infrastrukturen.
Første opgave bliver at overbevise partifællerne i deres egne partier om, at det er Hovedstadsområdets tur.
- Jeg vil prøve at trykke så meget, som jeg kan, for at vi kan komme igennem med det. Så jeg kan bakke borgmestrene op i vores netværk og stå fast sammen med borgmestrene i Nordsjælland og regionen. For vi skal videre med det her, siger Jan Erik Messmann fra Dansk Folkeparti.
- Når man ser på tallene og det store antal mennesker, der transporterer sig rundt i hovedstadsområdet, så må man alt andet lige lytte. Også i min folketingsgruppe, mener Mette Reissmann fra Socialdemokratiet.
- Jeg har en stor tiltro til at der i en kommende trafikaftale bliver sat penge af til vejinvesteringer i hovedstadsområdet. Og jeg ser frem til at der også bliver sat penge af til en motorvej til Hillerød og til Frederikssund, lyder det håbefuldt fra Hans Andersen.