Folketingsmedlemmer og borgmestre i fælles front: Her er Nordsjællands nye trafikmafia

En række politikere går sammen på tværs af partiskel - målet er klart: Christiansborg skal investere flere penge i trafik i Hovedstadsområdet.

Bilkøerne rundt om København bliver længere og længere.

Men nu har række politikere i Hovedstadsområdet fået nok af Christiansborgs store fokus på at tilgodese vælgere de jyske vælgere.

Derfor har de nu lavet et trafikpolitisk netværk, der arbejder målrettet på at få christiansborgpolitikerne til at lægge flere trafikinvesteringer i Hovedstadsområdet. 

Begrebet "trafikmafia"

"Den jyske trafikmafia" er et begreb, som både politikere og medier i årevis har brugt, når de skal forklare, hvorfor milliardedyre trafikinvesteringer ofte ender i Jylland. Siden hen har politikere fra den københavnske Vestegn dannet en lignende tværpolitisk alliance, og nu gør det samme sig ligeledes gældende blandt flere folkevalgte i Nordsjælland. 

 - Vi har kunnet konstatere historisk, at jyderne har været langt dårligere til at stå sammen når det gjaldt, siger Hans Andersen som er valgt for Venstre i Nordsjælland til TV 2 Lorry i dag.

- Nu er det vores tur her i Nordsjælland. Det er os, der står for tur næste gang, siger Marlene Harpsøe som er Valgt for Dansk Folkeparti også i Nordsjælland.   

Hans Andersen og Marlene Harpsøe er blandt initiativtagerne til det trafikppolitiske netværk.
Hans Andersen og Marlene Harpsøe er blandt initiativtagerne til det trafikppolitiske netværk.
Foto: TV 2 Kosmopol

Flere skattekroner ender op jyske veje

I går kunne TV 2 Lorry fortælle, at der bliver brugt markant flere skattekroner på veje i Midtjylland, end der bliver i Hovedstadsområdet. Det viser nye tal fra Transportministeriet.

Skiftende regeringer brugt 3,6 millarder kroner på vejprojekter i Hovedstadsområdet siden 2009. Men i det midtjydske er der brugt mere end tre gange så meget: 12 millarder i den samme periode.

Hans Andersen og Marlene Harpsøe er blandt initiativtagerne til det trafikppolitiske netværk, blandt andre sammen med socialdemokraten Nick Hækkerup, som også er nordsjællandsk folketingsmedlem.

- Det er os, der står for tur næste gang, mener Hans Andersen og Marlene Harpsøe.
- Det er os, der står for tur næste gang, mener Hans Andersen og Marlene Harpsøe.
Foto: TV 2 Kosmopol

Netværket kræver blandt andet, at Folketinget hurtigst mulig får bygget motorvejene til Frederikssund og Hillerød færdigt.

- Det er enomt vigtigt blandt andet at få bygget Hillerødmotorvejen færdigt, fordi folk ikke kan komme frem og tilbage. Vi har et supersygehus, som snart er bygget færdigt, og det er utrolig vigtigt, at ambulanceberedskabet kan komme hurtigt frem, når der er sket en ulykke, siger Marlene Harpsøe til TV 2 Lorry.

Netværket består, udover folketingpolitikere valgt i Hovedstadsområdet, også af 11 borgmestre valgt i det Nordsjællandske. En af dem er Thomas Lykke Pedersen som er socialdemokratisk borgmester i Fredensborg.

Thomas Lykke, borgmester i Fredensborg, indgår som en af i alt 11 nordsjællandske borgmestre i den nye tværpolitiske trafikmafia.
Thomas Lykke, borgmester i Fredensborg, indgår som en af i alt 11 nordsjællandske borgmestre i den nye tværpolitiske trafikmafia.
Foto: TV 2 Kosmopol

- Der er en skæv fordeling af de statslige kroner der går til infrastruktur. Især i Nordsjælland føler vi, at alt for mange penge går til Jylland, siger han til TV 2 Lorry i dag.

I TV 2 Lorrys serie 'Mit liv i kø' satte en række borgere ord på, hvad de synes om de lange køer i Hovedstadsområdet. Se hele serien HER.

Disse 11 borgmestre er med i netværket

  1. John Schmidt Andersen (V), borgmester i Frederikssund
  2. Steffen Jensen (Soc.dem), borgmester i Halsnæs
  3. Anders Gerner Frost (NytGribskov), borgmester i Gribskov
  4. Jens Ive (V), borgmester i Rudersdal
  5. Thomas Lykke Pedersen (Soc.dem), borgmester i Fredensborg
  6. Morten Slotved (Kons.), borgmester i Hørsholm
  7. Kirsten Jensen (Soc.dem), borgmester i Hillerød
  8. Ole Bondo Christensen (Soc.dem), borgmester i Furesø
  9. Karsten Längerich, (V), borgmester Allerød
  10. Benedikte Kiær (Kons.), borgmester i Helsingør
  11. Karsten Søndergaard (V), borgmester i Egedal

Samtidig med at vejinvesteringerne i det midtjyske har været mere end tre gange så store som i Hovedstadsområdet, er det her i Lorryland, at bilisterne bruger allermest tid på at pendle. 

- Det her er jo et spørgsmål om, om man stadig ønsker at bo og leve i Frederikssund, Hillerød, Gribskov og Halsnæs og hvis ikke de veje kommer, ja men så er det ikke holdbart. Så er der færre, der ønsker at flytte til Nordsjælland, siger Hans Andersen.   

Landets mest tålmodige bilister 

Tal fra Trafikministeriet viste imidertid, at bilister i Frederikssund er landets mest tålmodige - de tilbringer hver år 178 timer i deres bil. Gribskov, Helsingør og Hillerød ligger også i den helt tunge ende - Pendlerne fra Hillerød bruger 147 timer. 

- Jeg synes jo, de skal prøve at kigge på det samfundsøkonomisk. Så skal de se på: Hvor mange borgere spilder tiden i de her bilkøer, der er i Nordsjælland. Det er det regnestykke, man skal lave, siger Fredensborgs borgmester Thomas Lykke Andersen. 

Den nye "Hovedstads-trafikmafia" skal også hjælpe politikerne med at lægge pres på de indre linjer. 

- Det skal også give et rygstød for os til at gå ind og presse vores transportordførere, mit eget parti, ministre med videre, siger Hans Andersen.  

Han vil i løbet af efteråret arrangere en konference for virksomheder, borgmestre og landspolitikere, der sætter spot på de trafikale udfordringer i Nordsjælland.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik