Fra ghetto til godt boligområde: Navneforandring ændrede alt

I 2005 blev ghettoområdet Ishøjplanen renoveret. Samtidig blev navnet ændret til det noget mildere klingende 'Vejleåparken' - og det gav pote.

Da renoveringen af Ishøjplanen, der ligger på den københanvnske vestegn, havde stået på et år, havde nyindflyttere en gennemsnitlig husstandsindkomst på 332.642 kroner.

quote Ishøjplanen fik en klang af beton, indvandrere og vestegnsghetto

Christian Høgsbro, direktør, Boligforeningen AAB

Samtidig med renoveringen fik Ishøjplanen det nye navn 'Vejleåparken', som skulle ændre billedet af boligkvarteret væk fra det tidligere navn, der klingede for meget med ghetto.

11 år efter første opgørelse, i 2016, var den gennemsnitlige husstandsindkomst for nyindflyttere i kvartertet steget til hele 506.525.

Det viser nye tal fra Boligforeningen AAB ifølge Fagbladet Boligen

Ghetto kæmpede tidligt med dårligt image

Det nu tidligere Ishøjplanen er den del af 1960'erne og 970'ernes montage- og betonbyggeri, som blev opført med store altaner og i høj standard.

Alligevel kæmpede boligområdet med 2.000 boliger og 5.000 beboere efter nogle år med et dårligt image.

quote Vi besluttede at skifte boligområdets navn og de associationer, der knyttede sig til det

Christian Høgsbro, direktør, Boligforeningen AAB

- Ishøjplanen fik en klang af beton, indvandrere og vestegnsghetto – faktisk noget af den samme negative klang som Gellerupparken og Vollsmose har i dag. Vi blev enige om, at det ikke var nok med en fysisk renovering, men at der også skulle en mental renovering til, siger Christian Høgsbro, der er direktør for Boligforeningen AAB, til Fagbladet Boligen.

- Derfor fik vi et kommunikationsbureau indover. Vi besluttede at skifte boligområdets navn og de associationer, der knyttede sig til det i 2008, da renoveringen var færdig. Siden da har den gennemsnitlige indflytterindkomst været støt stigende, fortsætter han. 

Imagekampagne og navneændring ændrede området

Samtidig blev en stor image-kampagne sat i gang med eksempelvis flyers med teksten "Stå tidligt af på Køebugtmotorvejen" og "Hvorfor køre helt til København, når du kan bo i Vejleåparken?".

Ifølge direktør hos Boligforeningen AAB har navneforandringen og ændringen af det fysiske udtryk givet pote på flere parametre.

quote Folks selvopfattelse af at bo i området er steget. Vil man ud af en negativ spiral, er det en oplagt mulighed

Christian Høgsbro, direktør, Boligforeningen AAB

- Vi har ikke lavet imagemålinger på det, men vi kan se, at trygheden er steget. Offentligt forsørgede tilflyttere er faldet med 50 procent. Folks selvopfattelse af at bo i området er steget. Vil man ud af en negativ spiral, er det en oplagt mulighed, at man i forbindelse med en renovering også ændrer på folks mindset omkring et boligområde, siger Christian Høgsbro og tilføjer:

- Når beboere fra et område skal ud at møde venner og familie på arbejdspladsen, gør det en forskel. I stedet for at sige, at man bor i Ishøjplanen og bliver mødt med en fordom, men siger, at man bor i Vejleåparken, så starter man på en frisk. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik