Du skal tale om døden, mens du kan. Ny kampagne vil åbne det svære emne

Det kan have store konsekvenser, hvis ikke vi får talt om døden med vores kære, inden de eller vi går bort. En ny kampagne søsat af Københavns Kommune og Det Nationale Sorgcenter sætter fokus på, at vi skal huske at tale om døden. Det er et tabu med konsekvenser, lyder det.

03:25

”Fik du sagt, det du ville?” Sådan lyder budskabet i en ny kampagne søsat af Københavns Kommune og Det Nationale Sorgcenter. Mange får nemlig ikke talt om død og sorg. Men Christine Bunke nåede at tale med sin mor, før hun gik bort. Video: Amalie Vixø Drøscher - TV 2 Lorry

"Fik du sagt, det du ville?"

Sådan lyder budskabet i en ny kampagne søsat af Københavns Kommune i samarbejde med Det Nationale Sorgcenter. 

-  Kampagnen har til formål at gøre noget ved det tabu, at vi har svært ved at tale om de vanskelige ting i livet, blandet andet livets afslutning. Og så er det en kampagne, der henvender sig til borgerne om, hvordan man kan tage fat på samtalen. For vi ved, at hvis man er livstruende syg er det vigtigt, at man får talt om det, både for den syge og for de pårørende, forklarer stedfortrædende sundheds- og omsorgsborgmester Klaus Mygind (SF).

Ifølge Preben Engelbrekt som er direktør i Det Nationale Sorgcenter, så handler kampagnen især om at få os til at forholde os til vores egen dødelighed, så vi kan bryde tabuet.

- Vi oplever at i takt med, at vi bliver ældre og ældre og lever længere, så bliver døden mere og mere fjern. Så det er vigtigt, at vi begynder at forholde os til vores egen dødelighed, så vi bedre kan tale om det, siger han. 

Få får talt om døden

- 61 procent mener, at det vigtigt eller meget vigtigt at tale med andre om, at de skal dø en dag.

 

- Kun 15 procent svarer, at de har talt om deres ønsker til den sidste levetid.

 

Kilde: Rapport fra Ældre Sagen "Danskernes holdning til at tale om sin egen og sine næres sidste tid og død" 2019

Stedfortrædende sundheds- og omsorgsborgmester Klaus Mygind (SF) mener, at det er en opgave som kommunen skal påtage sig,  så borgerne får bedre livskvalitet.

Det er prisen værd

Ifølge Københavns Kommune koster kampagnen i alt 270.000 kroner. 

Dem, der ikke får det gjort, kan få nogle komplicerede sorgreaktioner, fordi de får skyldfølelse.

Preben Engelbrekt, direktør i Det Nationale Sorgcenter

På spørgsmålet om, hvorfor kommunen vælger at afsætte penge til netop denne problemstilling, er svaret klart.

-  Det gør vi, fordi det er vigtigt for livskvaliteten for vores borgere, og det er vigtigt, at vi som kommune kan hjælpe i svære situationer. Vi ved, at det er svært og tabubelagt, siger Klaus Mygind.

Preben Engelbrekt er glad for, at der er kommet fokus på vigtigheden af at få talt om det svære emne.

Tag samtalen før det er for sent

Men selvom vi alle ved, at vi skal herfra en dag, så kan det stadig være svært at tage hul på samtalen. 

Det er bedst at tage snakken, mens man er rask. Jo tættere man rykker på døden, jo sværere kan det blive.

Preben Engelbrekt, direktør i Det Nationale Sorgcenter

Ifølge Preben Engelbrekt er det ikke en samtale, man skal udskyde.

- Det, vi kan se i Det Nationale Sorgcenter, er, at dem, der faktisk har det mod, der skal til og få taget afsked, mens tid er, klarer sig meget bedre. Hvorimod dem, der ikke får det gjort, kan få nogle komplicerede sorgreaktioner, fordi de får skyldfølelse - det kan jo ikke gøres om, siger han.

Derfor er opfordring klar:

-  Det er bedst at tage snakken, mens man er rask. Jo tættere man rykker på døden, jo sværere kan det blive. Det kan både blive svært for den, der skal dø fra ens børn, men også for ens børn, fordi man er bange for at tage håbet fra den syge, forklarer Preben Engelbrekt.

Kampagnen løber til og med i næste uge og kommer igen til foråret 2020.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik