Inderhavnsbroen kan ikke åbne: Færge strandet med 170 gæster

Inderhavnsbroen i København kunne søndag ikke åbne. Det får store økonomiske konsekvenser for Hven-færgen, der måtte sætte 170 gæster i land igen.

Opdatering: Københavns Kommune oplyser til TV 2 Lorry, at man har en formodning om, at det er nogle kiler på broen, der har sat sig fast. Og at man håber på, at broen vil være i orden igen i morgen.

Københavns Kommunes smertensbarn, den skandaleramte Inderhavnsbro, volder igen store kvaler.

Søndag morgen blev det konstateret, at broen er gået i stykker. Den kan ganske enkelt ikke åbne.

Og det får store økonomiske konsekvenser for Hven-færgen, der netop havde sat kursen mod øen.

LÆS OGSÅ:  Inderhavnsbroen er svimlende dyr: 110.000 på knap to uger

- Det er helt grotesk, lyder det fra færgens indehaver, Kirsten Rønn Madsen, da TV 2 Lorry fanger hende på en telefon.

- Mit blodtryk er faretruende højt.

Hør her Kirsten Rønn Madsen fortælle om morgenens problemer.

Færgen havde netop samlet denne dags forventningsfulde gæster op, 170 i alt, da man opdagede at broen ikke åbnede.

Det er blot en måned siden, broen endelig, efter års forsinkelse, blev erklæret færdig og de to bro-ender langt om længe kunne glide sammen.

LÆS OGSÅ:  Hovsa! Inderhavnsbroen bliver glat når det regner

Det er dog langt fra første gang, færgen oplever problemer med at komme igennem den færdige bro.

- Vi har oplevet det før. Men så er der aldrig gået mere end 15, måske 20 minutter. Så det er lykkedes at få den op. Men denne gang skete der ingenting.

- Vi er faktisk blevet lovet og forsikret af kommunen og By & Havn, at dette ikke kunne ske. For vi har frygtet det. Det er forfærdelig for os, siger Kirsten Rønn Madsen til TV 2 Lorry.

LÆS OGSÅ:  Kabell om Inderhavnsbro: De skulle aldrig have valgt den bro

Efter cirka en times ventetid opgave færgens medarbejdere og valgte at sætte passagerene i land igen.

- Det her kan altså få store økonomiske konsekvenser for os. Gæsterne har jo både betalt for frokost og udflugt, andre har også bestilt en overnatning.

Gæsterne har i første omgang fået tilbudt at få pengene tilbage eller en ny tur på et senere tidspunkt.

Kirsten Rønn Madsen har ikke et endeligt overblik over, hvor meget den manglede broåbning kommer til at koste hende.

LÆS OGSÅ:  Nyt problem: Sol og koldt vand skævvrider Inderhavnsbroen

TV 2 Lorry har været i kontakt med Københavns Kommune som nu vil undersøge sagen.

Imellem tiden har Kirsten Rønn Madsen fået at vide, at man har tilkaldt en tekniker til Inderhavnsbroen. Men da han kommer hele vejen fra Svendborg, vil en åbning ikke ske foreløbig.

De overnattende gæster på Hven, som skulle have været retur med den strandede færge, vil blive hentet hjem, af et andet skib, der ikke er spærret inde i Inderhavnen.

TV 2 Lorry følger sagen - se med kl. 19:30 på TV 2.

 

 

Få her et overblik over forløbet fra starten:

Inderhavnsbroen mellem Nyhavn og Christianshavn i København blev indviet 7. juli. Den såkaldte "Kyssebro" har været ramt af adskillige forsinkelser og budgetoverskridelser.

Og problemerne er tilsyneladende ikke helt overstået, for søndag kan broen ikke åbne for en færge i havnen.

* I 2008 besluttede Københavns politikere at bygge broen med stor økonomisk støtte fra A.P. Møller Fonden.

* Broen skulle koste 200 millioner kroner, men på grund af de mange forsinkelser er udgifterne steget. Derudover venter et retligt efterspil.

* Broen er en skydebro, der spænder næsten 70 meter mellem pillerne. Gang- og cykelbroen forbinder Nyhavn med Christianshavn, Operaen og de nye byområder på Holmen.

* Broens bevægelige stålfag kører på skinner, og hvert brofag er syv meter bredt og 50 meter langt og vejer 250 ton.

* I maj 2012 opdager stilladsfolk, at de ti bærende bropiller i havnen er støbt 60 centimeter for høje på grund af fejlagtige tegninger.

* I marts 2013 viser det sig, at den spanske producent af de to bevægelige brofag har lavet store fejl.

* I april 2013 bliver der konstateret revner i betondækket på op til en halv millimeter.

* I sommeren 2013 opdages det, at betondækkene buer nedad og "hænger" i søjlerne.

* I august 2013 går hovedentreprenøren Pihl & Søn konkurs. Arbejdet går helt i stå i omkring ni måneder.

* I december 2013 oversvømmes maskinrum i forbindelse med stormen Bodil på grund af manglende overdækning. To elektromotorer totalskades.

* I vinteren/foråret 2014 viser flere prøver af betonen, at den ikke havde den nødvendige trykstyrke, men det viser sig at være falsk alarm.

* I september 2014 erkender den nye entreprenør Valmont, at den nye polske producent ikke kan levere til tiden på grund af tekniske vanskeligheder.

* I august 2015 viser der sig at være problemer med wiresystemet.

* I november 2015 viser det sig, at hjulparret, der ruller stålfagene frem og tilbage - det såkaldte boogiesystem - er for småt.

* I juni 2016 skulle broen stå klar. Men den bliver forsinket igen, da åbne/lukke funktionen driller. Afleveringstidspunktet er nu rykket til begyndelsen af juli.

* 7. juli bliver Inderhavnsbroen endelig indviet af fodgængere og cyklister. Indvielsen skal også fejres 19. august.

* Få dage efter åbningen kunne flere medier beskrive, at broen blev spejlglat i regnvejr. Det skyldes en fejl i belægningen, lød det fra Københavns Kommune, som vil udbedre fejlen.

* Men problemerne er ikke helt ovre endnu. 31. juli må færgen på vej til Hven sætte 170 skuffede passagerer i land i København, fordi broen ikke kan åbne.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik