Ørsted bag banebrydende energiprojekt i Avedøre

Millionsatsning i Avedøre skal vise, om brintproduktion kan skabe et miljøvenligt grundlag for busser og lastbiler

De to vindmøller ved Avedøreværket skal producere strømmen til det nye brintanlæg. Foto: Christian Ringbæk, Scanpix

Brint er genialt.

Når det bruges som brændstof i biler, busser og lastbiler er det forureningsfrit - uden udledning af skadelige stoffer. Og så alligevel ikke - for det er svært at få fat på. 

For hidtil har det været en miljøbelastende affære at producere brint, og hvis det påvirker miljø og klima negativt at producere et rent brændstof, så er man jo ligevidt.

Læs også Brintbiler testes i København

Nu kaster energiselskabet Ørsted sig ud et et stort anlagt forskningsprojekt sammen med seks industripartnere. Projektet skal producere brint uden klimapåvirkning, og det skal ske i Avedøre.

- Fornybar brint har potentiale til at blive en hjørnesten i Danmarks ambitioner om at reducere drivhusgasudledningerne med 70 % i 2030, lyder det fra Anders Nordstrøm, der er Vice President i Ørsted og chef for selskabets brintaktiviteter.

Når Anders Nordstrøm taler om fornybar brint, handler det om, at brinten er produceret ved hjælp af vedvarende energi.

Fra vand til vand

Brint er et grundstof, en brændbar gas. Det findes overalt - og er det mest udbredte grundstof i universet.

Men på Jorden findes det ikke i fri form. Det indgår i et hav af organiske forbindelser og indgår i andre grundstoffer. Man kan bruge vand til at skabe brint, og når man forbrænder brint, så er det eneste affaldsstof vand.

Processen med at spalte vand kræver store mængder elektricitet. Brint produceres allerede ved, at man bruger gas eller kul til den elproduktion, der spalter vandet, og det er i den proces, man har en uønsket klimapåvirkning.

Men ude på Avedøre Holme - ved Avedøreværket, har energigiganten Ørsted to vindmøller stående. Og de er altafgørende for det brintprojekt, der nu skal søsættes.

Læs også Nu står stort klimaprojekt færdigt ved ikonisk højhus

For strømmen fra vindmøllerne skal bruges til at skabe den elekytrolyse, der spalter vandet og frigør brint - og dermed kan det ske uden klimapåvirkning.

- Fornybar brint er i dag dyrere end brint produceret på gas og kul, og derfor er det vigtigt, at vi nu kommer i gang med at demonstrere teknologien og samle erfaringer, som gør det muligt at opskalere og effektivisere teknologien, så vi kan producere bæredygtig brint til en pris, der kan konkurrere med de fossile alternativer, siger Anders Nordstrøm.

Ørsted håber, at forsøgsanlægget vil kunne producere 600 kilo brint om dagen, og det vil være nok til at holde 20-30 busser kørende, mens man samtidig har brint til overs til at teste det som brændstof i et antal busser og taxier.

- Interessen for grønt nul-emissionsbrændstof er enorm, særligt i hovedstadsområdet. Brint produceret, når der er overskud af vedvarende energi, giver muligheden for netop at lave 100 % grønt, forureningsfrit brændstof. Energien kan således lagres, distribueres og anvendes fleksibelt uden behov for yderligere markante investeringer i ny el-infrastruktur til tung transport i fx bymiljøet, lyder det fra Jacob Krogsgaard, der er administrerende direktør i virksomheden Everfuel, der er en af partnerne i brintprojektet.

Støtte fra Energistyrelsen

Projektet gennemføres med støtte på knap 35 millioner fra et projekt under Energistyrelsen, og de syv deltagende virksomheder spytter selv et ikke nærmere defineret millionbeløb i udviklingsprojektet.

De kommer ikke med garantier om resultater, men håbet er, at Danmark i 2030 står med et brændstof, der er så rent, at landet kommer langt tættere på målene om at reducere CO2-udslippet med 70 procent.

Virksomhederne bag projektet er ud over Ørsted: Everfuel Europe A/S, NEL Hydrogen A/S, GreenHydrogen A/S, DSV Panalpina A/S, Brintbranchen og Energinet Elsystemansvar A/S.

Allerede i 2013 åbnede der tankstationer med brint i København - men brinten var produceret, så der stadig var en klimapåvirkning. Håbet er, at det kan man undgå fremover. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik