Efter seks års tunnelarbejde står Hvidovre nu bedre rustet til skybrud

Den 3,1 kilometer lange kloaktunnel skal afhjælpe oversvømmelser på strækningen og forbedre vandkvaliteten i Damhusåen.

Foto: Hofor

Seks års tunnelarbejde er overstået i Hvidovre, der nu står bedre rustet til at håndtere oversvømmelser.

De sidste meter af en 3,1 kilometer kloaktunnel blev i den forgangne uge anlagt og er nu klar til at lede kommunens kloakvand.

Det skriver Hofor, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, på sin hjemmeside.

Læs også Kæmpetunnel skal sikre mod skybrud – borgere frygter for badestrand

Kloaktunnellen skal afhjælpe oversvømmelser på strækningen og forbedre vandkvaliteten i Damhusåen, fordi der nu sjældent vil være overløb af kloakvand til åen.

- Det er ikke ligefrem med tårer i øjnene, men alligevel så er det lidt stort at tænke på, at nu er seks års tunnelarbejde gennem Hvidovre overstået. Nu ligger der en meget stor kloak klar til at sikre den del af Hvidovre, så presset på kloakken sjældent bliver så stort, at det beskidte vand løber over i gader og i Damhusåen, siger projektleder fra Hofor, Marius Andersen Bruce, i en pressemeddelelse.

Med en diameter på 1,96 meter og en vægt på 26 tons har tunnelboremaskine Gudrun gravet sig vej gennem undergrunden i Hvidovre. Foto: Hofor

Farvel til Gudrun

Til at udgrave den lange tunnel for Hofor har entreprenøren Arkil og rådgiveren Rambøll anvendt en tysk, tonstung tunnelboremaskine, som Hvidovre-borgmesteren Helle Adelborg har døbt Gudrun.

- Maskinen har fightet godt her i Hvidovres sten- og flintfyldte undergrund. Vi har haft lidt udfordringer undervejs, men i det store hele har vores dygtige folk på pladserne været hurtige til at finde løsninger og komme videre, siger Michael Knudsen, projektchef hos Arkil.

Den 26 tons tunge dame kan nu nyde et tiltrængt hvil, inden hun sendes tilbage til Tyskland, hvor hendes næste opgave skal foregå i byen Essen.

Læs også Efter oversvømmelser af indfaldsvej: Nu skal regnen ledes ned i gangtunnel

Selvom tunneleringen nu er overstået, kommer det til at tage tid at pakke byggepladserne ned. Der skal stadig laves tilslutninger, og først en gang i løbet af forsommeren er alle spor af det seks år lange arbejde slut.

Mens byggepladsen ved Landlystvej er tæt på at være væk, så arbejdes der fortsat på at pakke byggepladsen ved Hvidovrevej og Landlystvej ned. Hofor forventer at kunne genåbne for trafikken med udgangen af maj 2020.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik