Vi er ikke dem, der udvikler, dem der skaber teknologien. Det vil vi gerne have ændret.
Om nogle få år kommer IT-branchen til at mangle omkring 19.000 medarbejdere, og en af de politiske målsætninger går på, at eleverne i folkeskolen skal få idéer, der kan omsættes til digitale løsninger.
Den har de fanget i Høje-Taastrup. I kommunen har de nu et særligt samarbejde med et nyt lokalt innovationscenter, så folkeskoleelever kan lære at lave deres egne computerspil.
Det er innovationscentret InQvation fra Høje-Taastrup, der har været med til at sørge for at en 6. klasse på Mølleholmskolen i en periode har arbejdet med at kode computerspil og hjemmesider for en bedre forståelse af den digitale verden i fremtiden:
- Som det er i dag, er vi kun brugere af teknologien. Vi er ikke kreative med den. Vi er ikke dem, der udvikler, dem der skaber teknologien. Det vil vi gerne have ændret. Så vi har lavet et forløb, hvor eleverne både er brugeren og også får lov til at udvikle og være kreative med det. Skabe deres eget, siger Teresa Labriola, CSR Group Manager hos InQvation.
Et af de projekter samarbejdet har ført med sig er et computerspil, der i sin enkelthed går ud på, at to karakterer møder hinanden i en arena, hvorfra de skal kæmpe til døden med forskellige våben.
Spil udvikler digital viden
Hvis du kommer til at sætte en af dem forkert, så skal du gå det hele igennem, for at finde ud af, hvad det er for en af brikkerne, der ikke sidder rigtigt
I det her tilfælde er det dog ikke en stor virksomhed med en hær af softwareudviklere, der står bag spillet. Men tre unge drenge fra 6. klasse. De har skabt hver en lille bevægelse i spillet gennem et program, der koder spillet, ligesom de vil have det – og det kan tage tid:
- Det er lidt svært. Også fordi man skal have figuren til at lave et hop. Det er svært at lave. Du skal have alle de rigtige brikker med. Hvis du kommer til at sætte en af dem forkert, så skal du gå det hele igennem, for at finde ud af, hvad det er for en af brikkerne, der ikke sidder rigtigt, siger Nikolaj Christian Kjalke, 6. klasse Mølleholmskolen.
Et andet spil, hvor to kampvogne kæmper mod hinanden i en simpel labyrint er også skabt af 6.klasserne. Men alt er ikke død og ødelæggelse. Eleverne tilegner sig vigtige digitale redskaber til deres fremtidige arbejdsliv, når de arbejder med at kode spil, mener Per Hovmand, der er leder af Mølleholmskolen:
- Der er et stort potentiale for job i den her sektor. Og omverdenen skriger efter folk, der kan forstå den her teknologi, og som kan udvikle den, siger han.