Mums vinder over Dumle i retsopgør om slikkepinde

Sø- og Handelsretten har i en lang afgørelse givet Spangsberg medhold i en sag anlagt af Fazer Denmark.

En strid i slikbranchen er endt med, at Spangsberg Chokolade A/S uforstyrret kan fortsætte med at sælge og markedsføre produktet Mums!

Sø- og Handelsretten har tirsdag afsagt kendelse om, at karamelslikkepinden ikke ligner produktet Dumle så meget, at der skal nedlægges et midlertidigt forbud eller gives et påbud.

Producenten af Dumle, Fazer Denmark, har tabt. Selskabet mente, at Mums! lå alt for tæt på deres produkt blandt andet med hensyn til emballagens design.

Både den ene og den anden slikkepind består af karamel, som er overtrukket med chokolade.

Begyndte med advarselsbrev

Striden begyndte, da Mums! blev lanceret sidste efterår. Dumle, der er blevet solgt i en årrække, gik til modangreb med et såkaldt advarselsbrev om, at såvel produktet som emballagen lå for tæt på.

Spangsberg, der har hovedkontor i Taastrup, rettede delvist ind og ændrede emballagen en smule. Men opgøret rullede videre til Sø- og Handelsretten.

Her konstaterer dommerne for det første, at Fazer ikke har opnået hverken varemærkeret eller kendetegnsret til selve formen på slikkepinden.

De lægger også vægt på, at produkterne er fremstillet på den samme maskine i Gdansk i Polen.

Ejeren af maskinen blev nervøs, da Fazer annoncerede et stop for salget af Dumle, og han kontaktede derfor Spangsberg, fremgår det af den 87 sider lange kendelse.

Udseendet af slikkepinden - med den ru chokoladeoverflade - kan ikke ændres uden at bygge maskinen om.

Selve opskriften på Dumle tilhører Fazer - men det er ikke den hemmelige fordeling af ingredienserne, som er tema i forbudssagen.

Poser adskiller sig tilpas meget

Retten siger, at Dumle ikke har været solgt i så unik en emballage endda. Derimod er indpakningen del af et såkaldt fællessprog på markedet for karameller og chokolade, og derfor er der ikke eneret.

Selv om der "er visse ligheder mellem emballagerne", når retten frem til, at Mums sælges i poser, som adskiller sig så meget fra Dumles poser, at der ikke er risiko for forveksling.

Spangsberg frifindes for at have handlet i strid med god markedsføringsskik ved lanceringen og det fortsatte salg, ligesom selskabet tilkendes sagsomkostninger på 266.000 kroner.

I øvrigt fremgår det, at Spangsberg har høje forventninger til slikkepinden. Omsætningen over to år kan komme op på 20 millioner kroner.

/ritzau/


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik