Restauratør gennemlevede sit værste mareridt, da gæster blev syge: "Jeg har ikke kunnet sove"

En bod med indisk streetfood blev onsdag lukket ned på Hillerød Madmarked, efter at flere gæster var blevet syge af maden. Boden er åben igen, men lukningen tog hårdt på stedets ejer.

- En ting er at være frustreret, men jeg var rigtig ked af det på vegne af alle de mennesker, der blev syge. Jeg har ikke kunnet sove de seneste to døgn.

Sådan lyder det fra ejeren af madboden, Dhaba Kitchen, som Fødevarestyrelsen onsdag lukkede ned på det nyåbnede Hillerød Madmarked.

quote Det var ikke særlig anderledes end en ulykke. Der er ingen tvivl om, at det er det værste mareridt.

Gry Brix, direktør for Hillerød Madmarked

Det skete efter, at et ukendt antal gæster var blevet syge af at spise en bestemt lamme-ret fra boden, der er en del af en større indisk restaurant- og streetfoodkæde.

Fødevarestyrelsen gennemgik alt i madboden - lige fra levering til tilberedning. Dhaba Kitchen blev midlertidigt lukket, og for Dhaba Kitchens ejer, Enayatullah Safi, var det et sandt mareridt.

- Mad er meget mere for mig end bare mad. Det er der, samtalerne foregår, og det er der, man lærer andres kulturer at kende, og derfor har jeg været virkelig, virkelig ked af det her.  Jeg har tænkt meget over, hvordan jeg forklarer folk, at det her ikke er vores standard, siger han:

- Det har ikke været rart, og det er noget, der har sat sine spor hos mig, men jeg har også lært, at når man arbejder sammen med mennesker, så sker der fejl. Det er jo ikke robotter, jeg har ansat.

'Det er det værste mareridt'

Også hos direktøren for det helt nyåbnede Hillerød Madmarken, har situationen skabt dybe panderynker og bekymrede miner:

- Det var ikke særlig anderledes end en ulykke. Der er ingen tvivl om, at det er det værste mareridt. Vi startede med en åbning, der blev udskudt på grund af corona, og så sker det her, siger Gry Brix, der er direktør for Hillerød Madmarked.

- Vi gjorde naturligvis alt, hvad vi kunne for at få stoppet ulykken, og vi tog også den pågældende ret, der gjorde folk syge, helt af kortet. Kort efter lukkede vi så boden helt ned, og Fødevarestyrelsen blev inddraget med det samme, forklarer direktøren:

- De undersøgte alt. Lige fra bestilling, tilberedning, nedkøling, opvarmning, hygiejne. Alt. Vi skal jo ikke gøre gæsterne syge.

Madboden nåede kun at være lukket et par dage, mens den blev undersøgt - og da Fødevarestyrelsen ikke fandt noget, der var værd at komme efter og dermed kunne godkende madboden, kunne Enayatullah Safi igen byde gæster velkomne torsdag.

Enayatullah Safi har kun oplevet varme og venlighed fra Hillerød og madmarkedets gæster i forbindelse med nedlukningen, fortæller han, og selv nogle af gæsterne, der blev syge af maden, har ifølge ham tilkendegivet, at det ikke skal stoppe dem fra at besøge madboden igen.


- Jeg skrev også offentligt undskyld inde på Facebook, og der var mange hundrede, der likede min kommentar, og der er rigtig mange, der har skrevet, at de gerne kommer igen, siger han:

- Så det er virkelig blevet modtaget med en stor mængde kærlighed, og derfor har jeg en varm følelse af, at der er mennesker, der er forstående, og det betyder meget for at komme op på hesten igen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik