Svend Pedersen pendler hver dag til sin entreprenørvirksomhed HHM i Hillerød. På vej til arbejde får han ofte en tilbagevendende tanke, når han når til det sted, hvor Hillerødmotorvejen stopper og bliver til motortrafikvej.
Det er i Allerød 13 kilometer fra Hillerød.
- Mange gange har jeg tænkt: Hvorfor hedder den Hillerødmotorvejen? Den burde hedde Allerødmotorvejen! Det kan man selvfølgelig godt sidde og lidt grine over. Men jeg tænker ofte: Hvor er det ærgerligt, at man ikke kan finde pengene til noget så simpelt, siger Svend Pedersen.
Forhandlinger om milliarder tænder nyt håb
Men nu er der fornyet håb for Svend Pedersen og alle de andre pendlere, der ønsker Hillerødmotorvejen færdiggjort.
Jeg tror, vi skal bede om, at der bliver mere balance i den måde vi investerer i infrastruktur i Danmark. Det er Hovedstadsområdet, der mangler. Det er her, der er mest trængsel. Det må være vores tur nu!
Indenfor cirka en måned skal Folketingets transportordførere indlede forhandlingerne om en ny stor infrastrukturaftale. Det er den aftale, hvor det besluttes, hvilke veje og jernbaner, der skal bygges i de kommende år. Hillerødsborgmester, Kirsten Jensen (S), er ikke i tvivl om, at hendes partifæller i regeringen bør prioritere Hillerødmotorvejen, der har været på tegnebrættet siden sidst i 60’erne.
- Vi har været klar i 40-50 år! Der er rigtig gode argumenter for det. Det vil spare folk en masse tid. Når vi lægger al den tid sammen, som folk spilder i dag, så svarer det til, at der - samfundsmæssigt - bliver tabt rigtig mange penge, siger Kirsten Jensen til TV 2 Lorry.
700.000 timer pr. år spildt
Den strækning, der mangler, koster lige under en milliard kroner. Til gengæld kan de op til 40.000 bilister, der hver dag bruger vejen, spare op til seks minutter per tur. Ifølge Transportministeriets beregninger giver det en samlet tidsbesparelse på over 700.000 timer om året.
Det er altså transportminister Benny Engelbrecht (S), der sidder for bordenden, når forhandlingerne starter. Han vil selvfølgelig ikke på forhånd lægge sig fast på, hvor forhandlingerne lander, men han er bestemt ikke afvisende overfor projektet.
- Der er rigtig mange gode projekter. Hillerødmotorvejen er et af dem, der ligger allerbedst samfundsøkonomisk. Derfor er det selvfølgelig et rigtig spændende og godt projekt, siger Benny Engelbrecht til TV 2 Lorry.
Regnestykket går op
Mogens Fosgerau, som er professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, har set på de samfundsøkonomiske konsekvenser af Hillerødmotorvejen for TV 2 Lorry.
Han er enig med transportministeren i, at projektet er en god investering. Det skyldes blandt andet, at det forventes, at projektet vil betyde, at der kommer flere biler. Det giver flere penge I statskassen i registrerings- og brændstofafgifter.
En ny og bedre vej vil også give besparelser på grund af færre uheld og mindre støj. Selvom der også vil komme lidt mere forurening, giver vejen overskud i det samlede regnestykke.
Den helt store gevinst skyldes at trafikanterne sparer en masse tid: Det betyder, at de kan arbejde mere og dermed betale mere i skat.
- Hvis man gør det samlede regnestykke op, vinder samfundet netto tre milliarder. Det er ret meget i forhold til investeringen på en milliard, siger Mogens Fosgerau.
Borgmester: Kør gravkøerne ud
Ifølge Hillerøds borgmester , Kisten Jensen, er alle de nødvendige undersøgelser lavet, ligesom broerne på strækningen er bygget til at kunne rumme udvidelsen.
- Bare kom i gang, vi er parate. Lav en anlægslov og så ud med gravkøerne, siger hun.
DI: Køer duer ikke
Dansk industri mener også, at regeringen bare skal trykke på knappen.
- Det duer ikke, at folk holder i kø her. De skal ud og lave vækst og skabe værdier på arbejdspladserne siger, Peter Lanng Nielsen, som er formand for DI Hovedstaden.
Vejen var allerede aftalt
Historien har dog vist projektets tilhængere, at man skal passe på med at glæde sig for tidligt. For to år siden lavede den forrige regering en infrastrukturaftale, ligesom den politikerne nu skal i gang med at forhandle.
Dengang blev der faktisk sat penge af til at lade Hillerødmotorvejen gå helt til Hillerød. Men da den nuværende socialdemokratiske regering kom til, rev de den gamle infrastrukturaftale over. Så nu skal transportordførerne altså igen til forhandlingsbordet. For at se om de kan blive enige om at prioritere projektet – blandt landets øvrige mange trafikprojekter – endnu engang.
- Jeg tror, vi skal bede om, at der bliver mere balance i den måde, vi investererer i infrastruktur i Danmark. Det er Hovedstadsområdet, der mangler. Det er her, der er mest trængsel. Det må være vores tur nu, siger Hillerøds borgmester, Kirsten Jensen.
Hillerødmotorvej til Hillerød
Ifølge HHMs direktør, Svend Pedersen, ville det gøre hverdagen lettere for ham og hans ansatte, hvis Hillerødmotorvejen rent faktisk gik til Hillerød.
- Det vil betyde en hel del for vores håndværkerbiler, at de ikke skal sidde i kø på forlængelsen til motorvejen, siger han.