Miljøhensyn kan stoppe motorvej til Hillerød - politikerne er splittede

Folketingets transportordførere skal snart lave en aftale for landets infrastruktur. Fokus på miljøet kan måske stå i vejen for Hillerødmotorvejen.

Folketingets transportordførere skal i gang med forhandlingerne om en ny infrastrukturaftale. Det er den aftale, hvor det besluttes hvilke motorveje og jernbaner, der skal bygges i de kommende år. 

Den sidste strækning af Hillerødmotorvejen imellem Allerød og Hillerød har længe været et stort ønske blandt borgmestre og erhvervslivet i Nordsjælland. Men det stigende fokus på miljøet betyder, at især regeringens støttepartier er skeptiske overfor at poste flere penge i motorveje i hovedstadsområdet.

-   Lige nu har du en S-togsbane, der køre præcis samme strækning fra Hillerød og ind til byen. Hvis du lægger en bedre vej langs med den, så tager du folk fra S-toget over i bilen, siger Rasmus Helveg Petersen fra de Radikale til TV 2 Lorry.

Den radikale transportordfører Rasmus Helveg Petersen vil hellere investere i kollektiv trafik end i forlængelsen af Hillerødmotorvejen.
Den radikale transportordfører Rasmus Helveg Petersen vil hellere investere i kollektiv trafik end i forlængelsen af Hillerødmotorvejen.
Foto: Niels Knuth/TV 2 Lorry


Planlagt siden 60'erne

Motorvej hele vejen til Hillerød har ellers været planlagt siden sidst i 60'erne. Tal fra Transportministeriet viser, at bilisterne samlet kan spare 700.000 timer om året, hvis den 13 kilometer lange strækning - der i dag er motortrafikvej - bliver udbygget. 

Men Enhedslisten er også skeptiske overfor idéen.

- Vi vil gøre temmelig meget for at forhindre udbyggelsen af Hillerødmotorvejen. De penge man bruger på det, kan man jo ikke bruge på den grønne omstilling og den kollektive trafik. Den trafikform, der er blevet udsultet allermest i de sidste 50 år, det er den kollektive trafik, siger Jette Gottlieb fra Enhedslisten.

Enhedslisten vil kæmpe imod Hillerødmotorvejens forlængelse fortæller Jette Gottlieb.
Enhedslisten vil kæmpe imod Hillerødmotorvejens forlængelse fortæller Jette Gottlieb.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Å: Tiden er løbet fra motorveje

I 2019 stod den borgerlige regering i spidsen for en infrastrukturaftale ligesom den, der nu skal forhandles. I den aftale blev der faktisk sat penge af til den sidste etape af Hillerødmotorvejen. Men det var en smal aftale, og da den nuværende regering kom til, blev den skrottet.

Den blå regering satte penge af til at færdiggøre Hillerødmotorvejen tilbage i 2019. Men da den nye regering kom til droppede den den tidligere regerings "smalle" aftale.
Den blå regering satte penge af til at færdiggøre Hillerødmotorvejen tilbage i 2019. Men da den nye regering kom til droppede den den tidligere regerings "smalle" aftale.


Alternativet har - ligesom regeringens øvrige støttepartier - mere fokus på miljø end på at lette trængslen med flere motorveje.

- Tiden er ved at løbe ud for asfalt og motorveje. Hvis vi skal spare 70 procent CO2 i 2030, så duer det ikke at lave flere kilometer motorvej, siger transportordfører Torsten Gejl.

Ifølge Torsten Gejl, Alternativet, er tiden løbet fra flere motorveje.
Ifølge Torsten Gejl, Alternativet, er tiden løbet fra flere motorveje.

De blå støtter projektet

Ifølge transportøkonom Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet vil det give samfundet et overskud på tre milliarder kroner at investere i projektet. Det skyldes, at der kommer flere biler, som giver flere penge i skatter og afgifter. Men det skyldes især, at bilisterne sparer tid, som gør at de kan arbejde mere og betale mere i skat.

Alle de borgerlige transportordførere er da også tilhængere af projektet.

- Det er et meget højt prioriteret projekt, som betyder meget for mange i Nordsjælland. Derfor står det meget højt på ønskeseddelen, når vi sætter os til forhandlingsbordet. Vi skal have det med igen, siger Kristian Phil Lorentzen fra Venstre.

Venstres transportordfører, Kristian Phil Lorentzen prioriterer Hillerødmotorvejen meget højt.
Venstres transportordfører, Kristian Phil Lorentzen prioriterer Hillerødmotorvejen meget højt.
Foto: Niels Knuth / TV 2 Lorry

Mette Thiesen fra Nye borgerlige er heller ikke i tvivl:

- Det er bare at få den lavet. Der er alt for mange danske familier, der hænger i kø og bruger alt for meget tid på det. Det hæmmer mobiliteten, det hæmmer væksten og det hæmmer velstanden. Så vi skal bare have lavet Hillerødmotorvejen færdig, siger hun til TV 2 Lorry.

Nye borgerliges transportordfører Mette Thiesen pendler selv ofte på Hillerødmotorvejen.
Nye borgerliges transportordfører Mette Thiesen pendler selv ofte på Hillerødmotorvejen.
Foto: Niels Knuth/TV 2 Lorry

Dansk Folkeparti er enige:

- Hillerødmotorvejen skal etableres til gavn og glæde for alle de mennesker, der gerne vil passe deres arbejde og komme til tiden, siger transportordfører Hans Kristian Skibby til TV 2 Lorry.

Også Dansk Folkeparti støtter forlængelsen af Hillerødmotorvejen, siger transportordfører Hans Kristian Skibby.
Også Dansk Folkeparti støtter forlængelsen af Hillerødmotorvejen, siger transportordfører Hans Kristian Skibby.

"Regnestykket holder ikke i praksis"

De Radikales transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, har også et andet argument. Han tror ikke på de beregninger, der viser at bilisterne vil spare tid. Han mener, at en bedre vej bare vil betyde, at der kommer endnu flere biler ind til København, hvor der i forvejen er for meget trængsel.

- Hvis der kommer endnu flere biler på Hillerødmotorvejen kommer de til at sidde fast længere inde, og så bliver den samme tid spildt derinde. Regnestykket hænger kun sammen i teorien, det holder ikke i praksis. Folk kommer til at sidde lige så lang tid i kø, de kommer bare til at sidde i kø et andet sted, siger han.

De radikale mener, at der vil komme flere bilkøer længere inde i København, hvis man forlænger indfartsveje som Hillerødmotorvejen.
De radikale mener, at der vil komme flere bilkøer længere inde i København, hvis man forlænger indfartsveje som Hillerødmotorvejen.

En bred aftale

Med de to blokke overfor hinanden kan det meget vel være, at Socialdemokratiet kommer til at sidde med de afgørende mandater. Transportminister Benny Engelbrecht vil ikke på forhånd sige, om han mener, at Hillerødmotorvejen skal være en del af en kommende aftale. Men han kalder projektet spændende. Det, han går mest op i, er at få så mange partier som muligt med i aftalen. Det skal sikre, at den ikke bliver lavet om igen, så snart der kommer en ny regering.

- Jeg er sikker på, at vi med den gode politiske vilje, kan gøre det som min forgænger Lars Barfoed (Konservativ Transportminister red.) gjorde i 2009, nemlig sikre en bred langsigtet aftale, som der er opbakning til.

Men de røde vil have en grøn aftale, og de blå vil, i grove træk, gerne have noget mere vej. Hvordan får du enderne til at mødes?  

- Jeg opfatter min opgave som at være den, der står i midten, og sikrer balancen. Jeg vil investere i kollektiv trafik til gavn for de mange pendlere, der bruger den. Men jeg vil også gerne sikre fremkommelighed på vores veje og reducere trængsel, siger Benny Engelbrecht (S) til TV 2 Lorry. 

Transportminister Benny Engelbrecht (Soc. Dem) ønsker en bred aftale.
Transportminister Benny Engelbrecht (Soc. Dem) ønsker en bred aftale.
Foto: Niels Knuth Winterfeldt/TV 2 Lorry




 


  





Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Politik

20200122-103312-A-1920x1281we

Hvem tør gå først? Partier bag forslag om at droppe valgplakater i København

20190704-114409-5-1920x1338we

Politikere vil have lattergas på forbudsliste

Trafikstøj(1)

playTransportordførere svarer igen på kras kritik fra borgmester i støjplaget kommune

Lars Løkke Rasmussen

playMan skal passe på med at undervurdere Lars Løkke Rasmussen, lyder det fra de konservative

Hillerød

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere