Lizas forretning var ved at bukke under: En kundes opslag på Facebook vendte det hele på hovedet

Det var ikke kun kunderne og omsætningen, der var væk i Liza Søbys renseri i Hillerød. Det var hendes håb om at overleve også. Men det fik et møde med en kunde vendt fuldstændig rundt på.

Liza Stuhr Søby havde ramt bunden.

I 2008 åbnede hun Hillerød Rens og Vask, og derfor skulle hun som noget af det første styre sin lille virksomhed gennem finanskrisen. Den udfordring klarede hun, og da den første corona-nedlukning ramte i foråret, var hun igen i stand til at holde problemerne på afstand og klare sig igennem stormvejret. 

Men onsdag i sidste uge var kræfterne ved at slippe op. Den anden nedlukning havde fuldstændig smadret hendes omsætning, og der kom næsten aldrig kunder forbi længere.

Hun var ked af det, og hun var begyndt at overveje, om hun skulle finde et arbejde et andet sted, så hun kunne betale sine regninger, og om det overhovedet var værd at kæmpe for at holde sit livsværk oven vande. 

Et enkelt spørgsmål ændrede alt

Men torsdag aften kom en kunde ind, der spurgte Liza, hvordan det egentlig gik med hende, og det skulle vise sig, at det lille spørgsmål skulle få en enorm betydning. 

- Jeg forklarede ham, at det så sort ud, og at jeg overvejede at finde andet arbejde, men det var ikke en samtale, jeg umiddelbart tænkte så meget over efterfølgende, fortæller en tydeligt berørt Liza Stuhr Søby til TV 2 Lorry. 

Men senere torsdag aften blev Liza ringet op af sin datter, der spurgte, om hun klar over, at der var en mand, der havde lavet et opslag på Facebook om hendes renseri. 

Det var Liza ikke, men opslaget skulle vise sig at få afgørende betydning. Det var nemlig kunden fra tidligere på aftenen, der delte en opfordring i en lokal gruppe i Hillerød, hvor han bad folk om at huske at få sendt deres ting til rens, så det lille renseri ikke ville bukke under for nedlukningen. 

Overvældet og rørt

Og så skete der noget. 

 - Det væltede ind med kunder. Det var helt vildt. Jeg blev fuldstændig overvældet og rørt og taknemmelig. Folk fortalte mig, at de ikke ville undvære mig, og det var helt utroligt varmende at få at vide, når jeg jo bare er lille mig, fortæller hun om oplevelsen, der ikke kun har givet hende økonomi til at holde sig kørende lidt endnu. Den har også givet kræfter og håb. 

- Jeg kan se lysere på tingene nu. Nu prøver jeg at tage en dag af gangen og se fremad, og det har hjulpet helt utroligt at føle mig værdsat. Jeg er så taknemmelig for, at Mads lavede det opslag, og for alle de kunder der har givet mig opbakning og støttende kommentarer, siger Liza Stuhr Søby, der kortvarigt må afbryde interviewet for at ekspedere kunder. 

Føler med andre erhvervsdrivende

Men selvom hun er rørt og taknemmelig over den store støtte, så understreger hun, at hun ved at der er mange andre små erhvervsdrivende som hende i samme situation, der også kæmper og har brug for støtte. 

- Man bliver ramt på en hel anden måde, når man kun er sig selvom som erhvervsdrivende. Det er kun en selv, der skal finde penge til at betale husleje og regninger, og jeg ved, der er mange i den situation nu, og jeg håber, de klarer den, og at de kan finde en lignende støtte, som jeg har oplevet, siger Liza.