Lille by må ikke sænke fartgrænsen: "Det er faktisk ret traumatisk at finde folks tænder"

8.000 biler og 700 lastbiler dagligt gennem en lille by er der ikke meget idyl over – og fremfor alt ikke meget trafiksikkerhed. Det giver frustration i Nødebo i Nordsjælland, hvor man i flere år har kæmpet for at få lov til at sætte hastigheden ned. Men politiet siger nej.

Beboerne i Nødebo er frustrerede.

Trods nordsjællandsk idyl og tæt ved vand og skov er vejen Nødebovej, der går gennem den 2,2 kilometer lange by i Hillerød Kommune, en slange i paradis – især på grund af den hastighed, bilerne må køre gennem byen med.

Det oplever Mikael Colville-Andersen ved selvsyn, da den dansk-canadiske byplanlægger og ekspert besøger Nødebo, som i flere år har kæmpet for at få lov til at sætte hastigheden ned til 40 km/t, men flere gange har fået afslag af politiet.

- Jeg vil rigtig, rigtig gerne have 40 km/t, så vi sænker farten” siger Lene Thorsen, der er med i lokalrådet og bor lige ud til Nødebovej.

Hun kan fortælle om adskillige alvorlige trafikuheld på en strækning, hvor der i nærheden ligger både spejderhytte og hundeskov, og en officiel cykelrute krydser. 

Derudover er cykelstien blot malet op med hvide striber, så bilerne uden problemer kan køre ind over den, og som medfører, at vejen ser bredere ud, end den er, hvilket igen frister bilisterne til at køre stærkere.

- Det er faktisk ret traumatisk at finde folks tænder, som hun siger med henvisning til en trafikulykke med en dreng fra 6. klasse, mens hun peger ud på vejen.

Lene Thorsen, medlem af lokalrådet, har oplevet alt for mange ulykker på Nødebovej. ”Det er faktisk ret traumatisk at finde folks tænder,” som hun siger mens hun kigger langs vejen.
Lene Thorsen, medlem af lokalrådet, har oplevet alt for mange ulykker på Nødebovej. ”Det er faktisk ret traumatisk at finde folks tænder,” som hun siger mens hun kigger langs vejen.
Foto: TV 2 Lorry/Ellis Film

Ønsket om lavere hastighed står hun langtfra alene med. 

På Nødebo Kro, der drives af frivillige og er base for et stærkt lokalt fællesskab, hvor man blandt andet diskuterer de lokale forhold, er holdningen blandt gæsterne den samme. 

Tving de 8.000 biler og 700 lastbiler, der dagligt kører gennem byen, ned i fart.

- Det vil også eliminere noget af den erhvervstrafik, som har et alternativ, som er bedre, som en af dem konstaterer.

Danmark er langt bagud

Ifølge Mikael Colville-Andersen, der har arbejdet med byplanlægning i flere store europæiske byer, er en hastighedsgrænse på 40 km/t en klar forbedring fra de 50 km/t, som gælder mange steder i landet – og som også gælder på det meste af Nødebovej.

 Men i forhold til andre lande i Europa sakker Danmark langt bagefter på det punkt.

- Hvis det var en by i Tyskland, Holland eller Belgien og nogle steder i Norge, ville grænsen være 30 km/t i hele byen, og det ville redde liv, fortæller han og tilføjer, at netop 30 km/t er ”baseline”.

Forskellen på 30 eller 50 kilometer i timen når du bliver ramt af en bil, er liv og død ,oplyser Mikael Colville-Andersen.
Forskellen på 30 eller 50 kilometer i timen når du bliver ramt af en bil, er liv og død ,oplyser Mikael Colville-Andersen.
Foto: TV 2 Lorry/Ellis Film

- For hvis jeg rammer dig med 30, så overlever du for det meste, hvis jeg rammer dig med 40, har du 50/50 chance, så på det punkt er vi rigtig, rigtig langt bagud.

Forskellen på 30 eller 50 kilometer i timen når du bliver ramt af en bil er liv og død oplyser Mikael Colville-Andersen.
Forskellen på 30 eller 50 kilometer i timen når du bliver ramt af en bil er liv og død oplyser Mikael Colville-Andersen.
Foto: TV 2 Lorry/Ellis Film

På Nødebovej findes en lille zone – en lille strækning - med 40 km/t, men der er ikke mange, der holder sig under den hastighed. 

Faktisk viser en hurtig optælling, som Mikael Colville-Andersen foretager, da han er på besøg i byen, at over 50 procent kører stærkere. 

Der er altså god grund til at få indført den hastighedsbegrænsning gennem hele byen.

Vejbump og fodgængerovergang som plaster

Stod det til Hillerød Kommune, var den da også indført for længst. Det fortæller formand for trafikudvalget i kommunen, Dan Riise (V).

(Artiklen fortsætter efter videoen)

Se hele indslaget om Nødebos kamp for lavere hastighed her. 

De fleste - både i Nødebo lokalråd og i Hillerød kommune - er enige om, at farten gennem den lille by er for høj. Men ingen af dem har magt til at kunne gøre noget ved det. Vært: Mikael Colville-Andersen

- Vi har søgt om at lave 40 km/t igennem Nødebo. Det har vi ikke fået lov til af politiet, siger han og forklarer, at de for så vidt er i deres gode ret til af afvise kommunen, fordi bekendtgørelsen, som politiet forholder sig til, er tvetydig.

I et tidligere skriftligt svar til TV 2 Lorry har Nordsjællands Politi, der dækker Hillerød Kommune, oplyst, at man blot følger gældende lovgivning

Det har heller ikke hjulpet på trafiksikkerheden, at Kagerup, der ligger godt ti kilometer nord for Hillerød i Gribskov Kommune, for et par år siden besluttede at forbyde lastbiler på den anden transportvej, der er, fortæller Dan Riise.

- Det betyder, at lastbiler, der skal nordpå, og som ikke benytter motorvejsforlængelsen, tager Nødebo. Det kan godt være, at de har fået løst et problem (i Kagerup, red.), men det har gjort, at der er dobbelt så mange lastbiler gennem Nødebo, og der er ikke muligt for os at forbyde lastbiler på en nummereret hovedvej, forklarer han og tilføjer:

- Så må vi prøve at gøre noget andet, og det er at prøve at få sænket farten.

Dan Riise, formand for Trafikudvalget i Hillerød Kommune, konstaterer, at det ikke er muligt at undgå tung trafik gennem Nødebo, men ”så må vi prøve noget andet, og det er at prøve at få sænket farten,” siger han.
Dan Riise, formand for Trafikudvalget i Hillerød Kommune, konstaterer, at det ikke er muligt at undgå tung trafik gennem Nødebo, men ”så må vi prøve noget andet, og det er at prøve at få sænket farten,” siger han.
Foto: TV 2 Lorry/Ellis Film

En foreløbig løsning på problemerne er blevet nogle vejbump, som er kommet til inden for de seneste par måneder, og en fodgængerovergang på det sted, hvor man har skole på den ene side og kro på den anden. 

En løsning, der kom i stand efter en række borgermøder.

Bump hjælper ikke og kanten på cykelstien er gjort nemmere at køre ind over uden at beskadige bilernes fælge. Foto: bil på cykelsti med eller uden markering.
Bump hjælper ikke og kanten på cykelstien er gjort nemmere at køre ind over uden at beskadige bilernes fælge. Foto: bil på cykelsti med eller uden markering.
Foto: TV 2 Lorry/Ellis Film

- Jeg synes, det har hjulpet, når man kører igennem, siger Dan Riise, der godt kan se flere fodgængerovergange for sig, men henviser til, at kommunen også er begrænset af økonomi. Og det, borgerne såvel som kommunen stadig ønsker sig mest, er at få lov til at sænke hastigheden.

Håber at komme med i forsøgsordning

I maj øjnede kommunen da også lys for enden af landevejen, da trafikministeren bebudede, at kommunerne fremover skulle have lov til selv at bestemme hastighedsbegrænsninger. 

Men fra Justitsministeriet lød det, at man frygtede, at det ville føre til uensartet praksis i de forskellige kommuner.

Det har betydet, at en ændring af bekendtgørelsen er blevet afløst af en treårig forsøgsordning, som 15 udvalgte kommuner over hele landet får lov til at være med i.

I Hillerød er planen nu at søge om at komme med i den ordning.

- Jeg er jo glad for, at det ikke bare er taget af bordet, og jeg har en tiltro til, at vi bliver en af de kommuner, der får lov at lave nogle forsøg med det her, som Dan Riise sagde til TV 2 Lorry i september.