Efter 16 år smed Rasmus kokkehuen og blev lastbilchauffør: Branchen råber efter flere som ham

I hele landet mangler der lastbilchauffører, og det kan i sidste ende gå ud over forbrugerne. Derfor råber transportbranchen efter flere som Rasmus.

Fra kokkehue og kniv til anhængertræk og automatgear.

I foråret 2022 skiftede Rasmus Leonhardt sin hverdag som kok ud med en plads bag rattet i en af Stavnkær Fragts lastbiler i Hillerød.

Han er en solstrålehistorie i transportbranchen, der ellers lider hårdt af chaufførmangel, rekrutteringsproblemer og en stor ulighed i kønsbalancen blandt chaufførerne.

TV 2 Lorry har tidligere dækket problemet med de manglende lastbilchauffører.

Årsagen til chaufførmanglen er blandt andet, at branchen har svært ved at lokke nye unge chauffører ind i faget, imens gennemsnitsalderen for de nuværende chauffører er stigende med flere på vej mod pension.

I sidste ende kan chaufførmanglen føre til stigende priser for forbrugerne samt længere leveringstider, og derfor råber branchen efter flere som Rasmus Leonhardt.

Branchens blakkede ry er unfair

Rasmus Leonhardt har længe haft en drøm om at blive lastbilchauffør, men branchens blakkede ry afholdte ham i flere år fra at tage skiftet:

- Det er jo et nedtalt erhverv, og rygterne om arbejdstiden holdt mig fra at tage skiftet i starten, men man har i branchen fundet ud af, at man skal tænke på fleksibiliteten i forhold til chaufførerne med familier, fortæller Rasmus Leonhardt og fortsætter:

- Det, at jeg kan vælge egne mødetider, og at jeg kan være der for mine børn og er hjemme stort set hver aften, betyder meget. Det hører man ikke ofte fra chauffører, men det er meget fleksibelt.

Nøgletal for problemer i transportbranchen

  • Hver fjerde jobopslag som chauffør bliver ikke besat

  • Kun 2,4 procent af chaufførerne i Danmark er kvinder

  • Hver anden chauffør er over 50 år gammel

  • De seneste år er antallet af nyuddannede chauffører faldet


Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering 2022

"Kan man blive uddannet chauffør?"

Rygterne og den manglende viden om branchen er med til at gøre rekrutteringen af nye chauffører sværere.

Her bærer både branchen og myndighederne et ansvar, mener Rasmus Højmark, der er daglig leder hos Stavnskær Fragt i Hillerød:

- Vi skal være mere synlige om, hvad vi kan tilbyde, og man skal udbedre kendskabet til uddannelsen som chauffør. Jeg møder mange, der overrasket spørger: “Kan man blive uddannet chauffør?” Der er ovenikøbet en del frafald på uddannelserne, og her skal Transportministeriet komme ind i kampen, siger han til TV 2 Lorry.

Flere kvinder og ældre bag rattet

ITD, der er brancheorganisation for den danske vejgodstransport, har fremlagt flere forslag til, hvordan man kan fastholde chauffører og tiltrække nye til branchen.

Blandt forslagene er et ønske om en seniorpakke til fastholdelse af ældre lastbilchauffører samt en handlingsplan for flere kvinder i transportbranchen, og begge dele er tiltrængt, mener Rasmus Højmark:

- Både myndighederne og os selv i branchen skal arbejde for at få flere kvinder ind i faget. Der er jo stadig nogle ry og rygter om, hvordan det er at være chauffør, og de rygter skal manes til jorden, forklarer han og fortsætter:

- Vi skal også udnytte ressourcerne i den ældre del af befolkningen, som ikke vil slippe arbejdsmarkedet. Det er ikke alle ældre, der vil arbejde hele ugen, men de kunne så få nogle vagter ad gangen.

Ministeren anerkender problemer

TV 2 Lorry har i forbindelse med denne artikel bedt om et interview med transportminister Trine Bramsen (S), men hun har ikke ønsket at stille op.

I stedet har hun sendt et skriftligt svar, hvor hun anerkender problemerne.

- Jeg er meget enig med branchen i, at der er brug for fælles handling for at få flere chauffører. 

Transportminister Trine Bramsen anerkender problemerne med de manglende chauffører og fortæller, at man arbejder med flere løsninger.
Transportminister Trine Bramsen anerkender problemerne med de manglende chauffører og fortæller, at man arbejder med flere løsninger.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Ministeren fortsætter så blandt andet med at pointere en række konkrete indsatser, der er sket på området:

- Fra 1. januar forbedrer vi vilkårene for at supplere indkomsten som pensioneret, så vi kan holde på flere af de erfarne chauffører. I næste måned afholder jeg i en session om, hvordan vi får kvinder i transportbranchen, så det er noget, der er fokus på, skriver transportminister Trine Bramsen.

Meldingen fra ministeren møder glæde hos Rasmus Hovmark, der dog ønsker hurtigere handling:

- Problemerne har været der længe, og ministeriets arbejde går ikke hurtigt nok. Vi har brug for handling nu.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik