Banedanmark skal i weekenden opdatere det nye signalsystem med nye funktioner på strækningen mellem Jægersborg og Hillerød.
Arbejdet betyder, at Banedanmark lukker Nordbanen mellem Gentofte og Hillerød og der indsættes togbusser fra lørdag d. 5. maj kl. 00.30 til søndag d. 6. maj kl. 14.00, skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.
Rejseplanen er opdateret med ændringerne, oplyser de.
Fordele for S-togspassagerne
Med det nye signalsystem kan farten hæves fra 100 til 120 kilometer i timen på nogle strækninger, og togene kan køre ned til 1,5 minutter efter hinanden uden at gå på kompromis med sikkerheden. I dag er sikkerhedsafstanden 2,5 minutter.
Alt i alt betyder det, at forsinkelser lettere kan indhentes, at der kan køre flere tog, samt at punktligheden kan hæves. Køreplanen er dog stadigvæk den samme, og derkommer derfor ikke til at køre flere tog på strækningen lige med det samme.
CBTC-hvaffornoget?
Det nye signalsystem med navnet CBTC har været i brug siden 2016 fra Jægersborg til Hillerød. Strækningen er den første i Danmark, der får systemet, fordi strækningens gamle signalsystem var det ældste på S-banen. Dele af det stammede helt tilbage fra 1912.
To år undervejs
Udrulningen på prøvestrækningen mellem Jægersborg-Hillerød har taget mere end to år.
Banen har været spærret i 6 testweekender, hvor Banedanmark har testet software og udstyr på banen, lokomotivførernes interaktion med systemet og kommunikationen med det nye Trafiktårn i København.
Under arbejdet på de næste tre strækninger, Jægersborg-Svanemøllen, Klampenborg-Svanemøllen og Hellerup-Ryparken, planlægges der med to testweekender per strækning.