Støjplaget borger: Kæmpe problem, og det bliver større og større

Mange borgere på den københavnske vestegn er generet af støj fra de statsejede motorveje. I dag var mødtes en gruppe støjsplagede borgere med Folketingets transportudvalge for at lufte deres bekymring.

Støj fra de statsejede motorveje er et stort problem for mange borgere på den københavnske vestegn, og derfor var en gruppe borgere fra blandt andet Herlev i dag inviteret til møde hos Folketingets Transportudvalg.

- Det er et kæmpe problem, og det bliver større og større, siger Ib Møller Sørensen, som er nabo til Motorring 3 i Herlev, til TV 2 Lorry.

Problemet med støj fra motorvejene er blevet større i takt med, at der år for år kommer flere biler på vejene. Samtidig er motorvejssporene blevet udviddet, og den støjreducerende asfaltbelægning er efterhånden nedslidt.

Og det påvirker borgerne.

- Når der er en baggrundsstøj, så sover man dårligere, og det påvirker helbredet, siger Jan Mogensen, nabo til Motorring 3 i Herlev.

 - Støjen er 24/7, 365 dage om året, supplerer Jesper Kristensen, der også selv bor klos op ad motorvejen.

- Vi har været nødt til at sætte nye vinduer i, der er støjreducerende for, at vi kan være inde i boligen også, tilføjer Ib Møller Sørensen.

Mange borgere er hver dag generet af støj fra bilerne, der suser forbi på de statsejede motorveje.
Mange borgere er hver dag generet af støj fra bilerne, der suser forbi på de statsejede motorveje.
Foto: Jonathan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

Når du nu bor ved siden af en motorvej, så har du vel måttet forvente støj?

- Det er helt klart, og jeg vidste, at motorvejen var der, da vi flyttede ind, og jeg er heller ikke modstander af motorvejen. Problemet er bare blevet umådeligt meget større. For 34 år siden var der problemer to gange om året – det var når Bakken åbnede og lukkede, og motorcyklerne skulle ud og hjem, siger Jesper Kristensen.

Herlevs borgmester, Thomas Gyldal Petersen (Soc.dem), mener også, at der skal gøres noget nu, og derfor deltog også han i dagens møde med Transportudvalget.

- Vi vil fortælle dem, at problemet er stigende. Vi har tre forslag med. Det handler om støjdæmpende asfalt, det handler om nye støjværn, og så handler det om at få hastigheden ned om natten, så vi alle kan sove uden at blive syge af det, siger Thomas Gyldal Petersen til TV 2 Lorry. 

quote Vi er nødt til at gøre noget, fordi alt for mange borgere lever med alt for meget trafikstøj.

Jeppe Bruus, formand, Transportudvalget, Socialdemokratiet.

Formanden for Folketingets Transportudvalg, Jeppe Bruus fra Socialdemokratiet, er klar til at imødekomme borgerne.

- Vi er nødt til at gøre noget, fordi alt for mange borgere lever med alt for meget trafikstøj, siger Jeppe Bruus til TV 2 Lorry.

 
 
Foto: Jonathan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

Massiv støj fra de statsejede motorveje på Vestegnen og i kommunerne rundt om København er en tilbagevendende problematik.

TV 2 Lorry flere gange tidligere sat fokus på borgere, der generes af trafikstøj i deres haver og huse i forskellige kommuner - blandt andre i Furesø, Hvidovre, Vallenbæk, Gladsaxe og i Herlev.

Nogle huse ligger helt op til motorvejen, hvor lydniveauet ligger på over 70 db. Ved nybyggeri anbefaler Miljøstyrelsen maksimalt et lydniveau på 58 db. 
Nogle huse ligger helt op til motorvejen, hvor lydniveauet ligger på over 70 db. Ved nybyggeri anbefaler Miljøstyrelsen maksimalt et lydniveau på 58 db. 
Foto: Jonathan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

- Støjniveauet er meget højt. Vi er over 70db, og det er temmelig meget, så det er ikke særlig rart at være her, siger Morten Lasse Møller, der arbejder som ingeniør og beskæftiger sig med trafik i Herlev Kommune og fortsætter:

 - Vi er oppe på 125.000 biler her i årsdøgnstrafik, og sidste gang vi støjkortlagde, som man gør hvert femte år, var vi nede omkring de 70.000, så det er steget ganske betragteligt, siger han.

På Christiansborg er man åbne overfor forskellige initiativer og tiltag, der kan dæmme op for den konstante støj.

- Det handler blandt andet om støjværn, det handler om den friktion, der er mellem dæk og vej – altså både arbejde med asfalt og dæktype. Det handler selvfølgelig også om, at når man laver vejprojekter eller udvider motorvejene, at man også er opmærksom på, hvad er det egentlig for nogle støjgener, der er for den udvidelse, siger Jeppe Bruus.

De fremmødte borgere håber på, at mødet kan være med til at sætte skub i ny støjdæmpende asfalt og flere støjskærme, så det bliver tåleligt for dem at bo i området igen.

Gruppen, der repræsenterer en lang række støjplagede borgere fra Herlev, på vej ind til møde med Transportudvalget. 
Gruppen, der repræsenterer en lang række støjplagede borgere fra Herlev, på vej ind til møde med Transportudvalget. 
Foto: Jonathan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

 - Der er jo ikke kommet nogle løfter på den måde, men der var positive tilkendegivelse, og dem vil vi så forfølge, siger Ib Møller Sørensen.

Transportudvalget vil efter mødet drøfte forskellige løsninger, og så har de planer om at indkalde til høring på Christiansborg.

Mange borgere - særligt på Vestegnen - er generet af støj fra de statsejede motorveje. I dag har de været til møde her på Christiansborg med Folketingets Transportudvalg for at drøfte problemerne med trafikstøj, og hvad man kan gøre for at dæmme op for problemet.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik