Hvad er det, der er turkis og 18 meter langt?

Fra på søndag Nordens travleste buslinje, linje 5A, mere rummelig og mere miljøvenlig.

Fremover skal københavnerne vænne sig til en ny bus i gadebilledet. Det sker, når Movias travle buslinje 5A fra på søndag omdøbes til linje 5C.

Men det er ikke kun navnet, der bliver ændret. Bussen har fået et helt nyt design og bliver en del af buskonceptet Cityline.

De nye Linje 5C er 18 meter lang, CO2-neutral og drevet på biogas. Og så er den turkis.
De nye Linje 5C er 18 meter lang, CO2-neutral og drevet på biogas. Og så er den turkis.

De nye busser er fem meter længere end de nuværende busser, og den normale gule farve er skiftet ud med turkis. Bussen har flere døre, hvor passagerne kan stige både ind og ud. Og man åbner selv dørene ved at trykke på en knap, som man kender det fra S-togene.

Og til forskel fra de nuværende diesel-busser, er de nye ledbusser CO2-neutrale og drevet på biogas, og forurener dermed ikke nær så meget.

- Jeg havde bestilt en siddeplads

Fredag gav Linje 5C en prøvetur, og TV 2 Lorry var taget med sammen med de mange interesserede borgere. Bussen var flere gange stuvende fuld, så der ikke var siddepladser til alle.

Passageren Annie Petersen fik på sin prøvetur lov til at stå op, men det var hun ikke helt tilfreds med.

- Altså, lige nu kører bussen jo fint nok, men nu må vi se, om jeg skal holde bedre fast, når vi kommer ind på Nørrebrogade. Men jeg ville dog gerne have bestilt en siddeplads, siger hun med et glimt i øjet til Lorrys mand på bussen.

Annie Petersen var fredag ude og prøvekøre den nye linje 5C. Hun synes, det er dejligt med en bus, der ikke forurener så meget.
Annie Petersen var fredag ude og prøvekøre den nye linje 5C. Hun synes, det er dejligt med en bus, der ikke forurener så meget.

Den nye linje 5C har dog plads til langt flere passagerer i forhold til sin forgænger, som rummede 82 passagerer pr. bus. Nu bliver der plads til 147 personer i bussen.

- Nogle gange tror man motoren er gået ud

Buschauffør John Jørgensen ser frem til, at han fremover skal køre i de nye busser.

- Den er nemmere at køre med end andre busser, fordi den ikke slår ud med bagenden. Jeg synes, man kan sammenligne det med at køre en privatbil med trailer på. Og så kan man slet ikke høre motoren. Nogle gange tror man, den er gået ud, men når man så kigger på omdrejningsmåleren, så kan man se, at der stadig er gang i den, siger han.

John Jørgensen er buschauffør på LInje 5C
John Jørgensen er buschauffør på LInje 5C

Med linje 5C vil man kunne komme direkte til Herlev Hospital fra Københavns Lufthavn uden skift. Ifølge Movia får man væsentlig kortere rejsetid, og der bliver forbindelse til den planlagte letbane i Ring 3. Stoppestederne langs 5Cs rute bliver også opgraderet med nye læskærme og trafikinformation i realtid.

Desuden kører 5C hele døgnet.  I dagtimerne bliver det med 6-8 afgange i timen.

På dele af ruten kører Cityline også i sit eget spor, så busserne kan komme hurtigt gennem trafikken og forbi bilkøerne.

I Herlev Kommune byder man Linje 5C meget velkommen.

- Herlev Kommune er i rivende udvikling. Vi bliver flere borgere, og der investeres milliarder i bl.a. udbygning af Herlev Bymidte og Herlev Hospital. Den nye buslinje bliver uden tvivl et aktiv for kommunens borgere, erhvervsliv og ikke mindst Herlev Hospital, kommunens største arbejdsplads, hvor bussen får endestation, siger Thomas Gyldal Petersen, borgmester i Herlev og formand for Movias bestyrelse.

Fakta om Linje 5

 

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

SOS Dansk Autohjælp giver vejhjælp på cykel

Nu kommer vejhjælpen også cyklende til billister i nød

40_percent

playVirksomheder starter kampagne for udvidelse af motorveje

Kronprinsesse marys bro

Bestyrelse for udskældt bro sænker lønnen - men ikke på grund af kritik, fastslår formand

Skoleveje Margretheholm

Overborgmester vil sikre skoleveje i ny bydel

Herlev

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere