Katharina die Große er 800 meter tysk ingeniørkunst.
En maskine der de sidste uger har haft en bestemt opgave - nemlig at erstatte de gamle granitskærver under togskinnerne på Kystbanen med nye af slagsen.
- Granitskærverne forsøger vi at genbruge så mange af som muligt. De bliver sigtet, og alle dem, der overholder de størrelseskrav, vi har og som kan få slået nogle nye kanter, de bliver genbrugt og ryger ud i sporet igen, siger Helle Schultz, der er byggeleder hos Banedanmark, til TV 2 Lorry.
Mere stabilt spor
Katharina die Große pløjer sig gennem 100 meter granitskærver i timen, og i dag kom maskinen i mål. Det er blevet til 12 kilometer granitskærver fra Helsingør til Nivå.
- Der skal nye granitskærver til, fordi de løbende bliver nedbrudt, når der kører tog på dem. Togene har en relativ tung last, og sådan nogle granitskærver har en masse kanter, der simpelthen bliver slebet runde, og så holder det ikke på sporet på samme måde. Når vi er færdige her, så ligger sporet mere stabilt, lyder det fra Helle Schultz.
Der er afsat 200.000.000 kroner til vedligeholdelse af Kystbanen. Arbejdet er delt ind i to faser. Den første og nuværende fortsætter frem til natten efter den 6. august.
Hurtigere toge
Udover udskiftningen af granitskærverne sker der blandt andet en tilpasning af kørestrømsledningerne, og der bliver lagt dræn under skinnerne.
Næste og sidste fase er i 2018, og når arbejdet er helt færdigt, kan togenes hastighed sættes op til mellem 100 og 120 kilometer i timen. I dag er hastigheden flere steder nedsat på grund af togskinnernes tilstand.