I 2010 lånte vi Den Lille Havfrue til verdensudstillingen i Shanghai. Og nu er turen muligvis kommet til hendes mandlige sidestykke i Helsingør - skulpturen 'HAN'.
Kunstværket skal deltage ved Beijing Design Week 2018 for at fortælle historien om Helsingør og det danske syn på LGBTQ-rettigheder.
Det mener i hvert fald formanden for Helsingør Kommunes kultur- og turismeudvalg, Henrik Møller, skriver Helsingør Dagblad.
Skal charmere kineserne
Står det til ham, vil der være tomt på molen foran Kronborg og Kulturværftet fra september til november i år, fordi havdrengen er sendt om på den anden side af jorden.
- Det er jo en historie i historien om 'HAN'. Skulpturen kan sætte Helsingør på verdenskortet, siger Henrik Møller til TV 2 Lorry.
Tirsdag vil udvalget tage endelig stilling til, om de vil imødekomme efterspørgslen, men generelt set forsøger man i den gamle værftsby at pleje sine kinesiske forbindelser.
Den kinesiske kulturattaché har været i Helsingør, og ambassadøren har førhen besøgt kommunen.
Kineserne elsker Helsingør
Hvor der i 2015 var 3.784 kinesiske overnatninger i Nordsjælland, så var der i 2016 hele 12.079. Til sammenligning var der 10.961 britiske.
Især Helsingør er populær.
8.400 kinesere valgte at overnatte i 'Hamlets by' i 2016.
Omdiskuteret kunst
'HAN' er ét af de mest omdiskuterede kunstværker i det seneste årti.
Kritikkere har blandt andet kaldt den for en uopfindsom kopi og en hån mod de gamle værftsarbejdere med sin mangel på tradition og maskulinitet.
Men netop derfor skal han afsted, mener Henrik Møller.
'HAN' kan vække opsigt, da han både er kontroversiel og genkendelig i sin lighed med havfruen på Langelinie.
- Helsingør forbindes selvfølgelig med Kronborg og Hamlet, men 'HAN' sidder og spejder ud i fremtiden, som vi ikke kender. Han supplerer vores skulptur af værftsarbejderne fint. Det ene kunstværk fortæller om fortiden, mens det andet symboliserer fremtiden, siger politikeren til TV 2 Lorry.
Kunstnerduo forargede sognepræst
Kunstnerduoen Elmgreen & Dragset, der står bag havdrengen, har forklaret, at skulpturen skal illustrere, at manden i dag er et seksualobjekt.
Dét faldt blandt andet sognepræst Kathrine Lilleør for brystet tilbage i 2010, da planerne blev annonceret.
Hun skrev i Berlingske:
- HAN-figuren med ti tæer og blinkende lygter er ikke symbol på noget som helst andet end Elmgreen og Dragsteds egen seksuelle præference og dertil en ublu plagiering af et verdenskendt hovedstads-symbol. Hvorfor fedte HAN ind i en Havfrue, han på ingen måde er beslægtet med? Hvad med at stå ved homoseksuel begejstring ved unge mænd og vedgå, at skulpturen illustrerer netop det, skrev hun.