Køreplaner ved busstop er fjernet – men det vil borger ikke finde sig i

En ukendt borger har lavet sin egen lille protest mod Movias beslutning om at fjerne køreplanerne fra busstoppestederne. Movia selv mener, at tiden er moden til en digital løsning.

Skal du med bussen, skal du ved de fleste stoppesteder have mobiltelefonen op af lommen for at tjekke, hvornår bussen kører.

14.000 busstoppesteder på Sjælland har nemlig ikke længere en køreplan påklistret.

Movia, der driver bustrafikken på hele Sjælland, har besluttet at digitalisere den fysiske busplan, så man nu skal tjekke bussens rute eller afgangstidspunkt digitalt eller ved at ringe til DOT's kundeservice.

Den beslutningen har skabt stor debat. TV 2 Lorry har også tidligere fortalt, at busselskabets beslutning kritiseres af Ældre Sagen, der mener, at man afskærer især ældre, der ikke er digitale hajer, fra den offentlige trafik.

quote Her var en borger, der ville hjælpe sine medborgere med at finde ud af, hvornår bussen kører. Det var en form for civil ulydighed. 

Silas Drejer, byrådsmedlem i Helsingør for Socialdemokratiet

I Helsingør har en ukendt borger, der sandsynligvis også er utilfreds med beslutningen, taget sagen i egen hånd.

 

På Mads Holms Vej har vedkommende printet køreplanen og tapet den til stoppestedet med med malertape.

Det opdagede Silas Drejer, der er byrådsmedlem i Helsingør Kommune for Socialdemokratiet, forleden, da han steg af bussen. Det fik ham til at tage et billede af stoppestedet og dele på Facebook.

- Her var en borger, der ville hjælpe sine medborgere med at finde ud af, hvornår bussen kører. Det var en form for civil ulydighed. Det var en hjælp til alle dem, der ikke har en mobil eller kan finde ud af at gå på internettet, siger han.

Her ses Silas Drejer foran bussstoppestedet.
Her ses Silas Drejer foran bussstoppestedet.
Foto: TV 2 Lorry

Noget der rører mange

Billedet delte han både på sin private profil, men også i Facebook-gruppen, "Helsingør", der har 18.000 medlemmer. Og her tog opslaget hurtigt fart.

På to dage har opslaget fået over 600 likes og næsten 50 kommetarer.

Sådan så det billede ud, som Silas Drejer tog forleden og lagde på Facebook.
Sådan så det billede ud, som Silas Drejer tog forleden og lagde på Facebook.
Foto: Privatfoto

"Det er dog en ualmindeligt betænksom borger", skriver én bruger. "Bravo. Vi er mange der savner dem. Bare flere ville gøre det samme", skriver en anden.

Silas Drejer er overrasket over de mange reaktioner.

- Det rører åbenbart mange mennesker. Det viser, at det er vigtigt for almenvældet. Beslutningen er endnu et skridt i retning mod at alt skal digitaliseres, men nogle gange tager vi måske to skridt for langt. I dette tilfælde mener jeg, at vi skal træde et skridt tilbage, siger han.

"Kunden kører jo heller ikke bus"

En af kritikpunkterne fra Ældre Sagen til den manglende fysiske køreplan er, at 210.000 danskere over 65 år aldrig har været på internettet.

Ældre Sagen mener, at dette er et eksempel på, at Movia ikke gør, som kunderne vil.

- Det er lidt barokt, at kunderne skal undervise Movia i, hvordan man udøver god kundeservice. Det burde Movia selv gøre. Det er jo heller ikke kunderne, der kører busserne, siger vicedirektør i Ældre Sagen, Michael Teit Nielsen.

Papirkøreplaner er skrottet

Han opfordrer dog ikke utilfredse borgere til at udøve selvtægt.

- Det her er jo meget sjovt, og måske er det også gjort med et glimt i øjet, men kræfterne er bedre brugt på at protestere til Movia, det er der ikke nogen tvivl om. Så vi opdfordrer dem til at henvende sig til Movia og sige: 'Jeg er en af de mange kunder, der synes, at det her er fuldstændigt tåbeligt", siger han.

- Reaktionerne fra kunderne generelt har været så voldsomme, at Movia burde komme på bedre tanker, siger han.

 

Movia: "Tiden er moden"

TV 2 Lorry har forsøgt at få en kommentar fra Movia, men her er man ikke vendt tilbage.

Fredag rettede TV 2 Lorry henvendelse til Movia angående Ældre Sagens kritik, og her fik vi et skriftligt svar:

- Det er en vurderingssag, hvornår tiden er moden til at blive mere digital i den service, man som offentlig virksomhed giver. I Movia mener vi, at tiden var moden nu, fordi et meget stort flertal har angivet ikke at bruge den trykte information, skriver Movias kommunikationsdirektør, Camilla Struckmann til TV 2 Lorry.

Vi spurgte også, om virksomheden selv mener, at de leverer en lige så god service til kunder uden smartphones og internet, som kunder, der bruger de digitale platforme.

- Ja, det synes vi. I respekt for ikke digitale kunder er der mulighed for at ringe til DOTs kundecenter og tale med en medarbejder og få oplyst bustiderne og få tilsendt de køreplaner, man har brug for. Så der er stadig mulighed for at få trykt information, hvis man foretrækker det. Man kan også selv printe køreplanerne ud hele døgnet fra DOTs hjemmeside, lyder det i et skriftligt svar fra Movia.

Hvor kan man se rute-og køreplanerne?