Du kan godt droppe alt om Kystbanen denne sommer.
Spørg naboen eller kollegaen om de vil køre med - eller om du kan køre med - eller stil dig i nærheden af de store veje eller markerede pladser med tomlen ude.
Fra den 29. juni til den 12. august må pendlerne på strækningen ty til andre metoder end toget for at nå frem mellem Hellerup og Helsingør.
Mange bruger togbusser, der i stedet er sat ind på strækningen, men nogle dropper helt den offentlige transport i perioden og tager bilen.
Derfor er tre af de kommuner, som Kystbanen løber igennem, Rudersdal, Fredensborg og Helsingør, blevet enige om at starte en kampagne, der i det mindste skal gøre kørslen i bil fra A til B mere miljøvenlig.
De lægger op til, at bilisterne slår sig sammen i biler i stedet for at køre alene.
"Det kan skabe ekstra pres på vejene, hvis alle skifter over til bil, mens Kystbanen bliver renoveret. Derfor opfordrer vi til, at I kører sammen. Spørg naboen eller kollegaen om de vil køre med - eller om du kan køre med - eller stil dig i nærheden af de store veje eller markerede pladser med tomlen ude", lyder det i kampagne-teksten.
Vejdirektoratet har udformet forslag til samkørselspladser, hvor der er god plads til at holde ind til siden. Se dem her:
Håber folk vender tilbage til toget
Samkørselsgrupper:
- Vil du planlægge samkørsel, så kan du bruge denne Facebook-gruppe til at finde ligesindede.
- Tager du Kystbanen, så hold dig opdateret på ændringer på Rejseplanen.dk eller pendlerne på Kystbanens Facebook-side.
Pendlertalsmand for Kystbanen, Michael Randropp, synes, at kommunernes opfordring er fin. Så er der mere plads i togbusserne.
Men han er bekymret for, hvad det betyder for den fremtidige togkørsel.
- Vi håber bare, at folk igen kommer tilbage til den kollektive trafik efter sporarbejdet. Vi ved fra tidligere sporarbejder at man har svært ved at få folk til at komme tilbage til det antal kunder igen, siger Michael Randropp.
Han forstår godt, hvorfor bilen er mere tiltrækkende for mange:
- Trafikken er steget markant på Helsingørmotorvejen - på nogle strækninger med 10 procent. Så der kører generelt flere biler til hverdag nu end for få år siden. Det skyldes en kombination af priserne, der er steget med over 30 procent, og at bilerne kan køre længere på literen. Så på et tidspunkt giver folk op, siger han.