Diskotek politianmeldt: Markedsførte alkohol til mindreårige 22 gange

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt diskoteket Retro i Helsingør, efter diskoteket har markedsført arrangementer for unge under 18 sammen med alkohol.

Arkivfoto. Foto: Gonzales Photo Malthe Ivarsson / Gonzales / Ritzau Scanpix

Overtrædelse af forbuddet politianmelder vi, fordi hensigten med forbuddet er at beskytte de ungeDiskoteket Retro i Helsingør er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.

Anmeldelsen kommer efter diskoteket ifølge forbrugerombudsmanden adskillige gange har overtrådt reglerne for markedsføring mod unge under 18.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, hvor også fem andre diskoteker er blevet politianmeldt.

Overtrædelse af forbuddet politianmelder vi, fordi hensigten med forbuddet er at beskytte de unge

Chistina Toftegaard Nielsen, Forbrugerombudsmand

Mens de andre diskoteker er blevet politianmeldt for mellem en og fem overtrædelser af markedsføringsloven, topper diskoteket Retro i Helsingør listen ved at have markedsført arrangementer med alkohol for mindreårige hele 22 gange.

Ulovlig markedsføring

Et eksempel på, hvordan overtrædelserne er sket, kan ses herunder:

"Fik du ikke nok om onsdagen? Eller er du bare til gratis FADØL Så har du nu mulighed for at pleje tømmermændene, ved at gøre den endnu vildere. […] Fri fadøl den første time! […] FRI FADØL DEN FØRSTE TIME (22-23) […] ALDER: 16+ (med mindre du er 15, og har sidste skoledag)"

Men den type markedsføring er ulovlig, lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Retter diskotekerne deres reklamer mod unge under 18 år, må alkohol ikke indgå i markedsføringen.

- Overtrædelse af forbuddet politianmelder vi, fordi hensigten med forbuddet er at beskytte de unge, siger hun.

Diskotek: Vi har ændret praksis

Hos Retro i Helsingør tager man nu politianmeldelsen til efterretning.

I et skriftligt svar til TV 2 Lorry forklarer Finn Byrholt Hansen, der er ejer af diskoteket, at de nu afventer, hvorvidt politiet mener, der er grundlag for en sigtelse.

- Vi har i vores reklamer haft almene oplysninger som adresse, åbningstider og alderskrav +16 om fredagen.

- Vi har ikke været af den opfattelse, at vi af den grund overtrådte loven, skriver Finn Byrholt Hansen til TV 2 Lorry.

Vi har taget politianmeldelsen til efterretning og afventer, om de mener, der er grundlag for en sigtelse

Finn Byrholt Hansen, ejer af Retro, Helsingør

Siden diskoteket første gang blev kontaktet af Forbrugerombudsmanden, har Retro lagt linjen på de sociale medier om.

- Da forbrugerombudsmanden første gang skrev til os, ændrede vi straks praksis og fjernede den information omkring adgangskrav. Vi har taget politianmeldelsen til efterretning og afventer, om de mener, der er grundlag for en sigtelse, lyder det fra ejeren.

Seks diskoteker politianmeldt

Foruden Retro i Helsingør med 22 ulovlige opslag på Facebook, tæller diskotekerne Temabar i Vejle med fem, Temabar i Viborg med to, One i Fredericia med tre, mens Dr. Emils i Marielyst og Mona i Maribo er anmeldt for et ulovligt opslag.

Bag politianmeldelserne står Forbrugerombudsmanden, som har modtaget klage om diskotekerne fra foreningen Alkohol & Samfund og Alkoholreklamenævnet.

Klagerne blev rejst i 2017 og var rettet mod 15 diskoteker.

Alkohol & Samfund 

Hos Alkohol & Samfund er direktør Peter Konow tilfreds med, at det er endt med politianmeldelser, fordi han mener, at diskotekernes markedsføring skaber nogle forkerte forestillinger om alkohol hos de unge. 

Det er problem, fordi de her reklamer er med til at tegne et billede af, at man skal drikke sig helt i hegnet for at have det sjovt i byen.

Peter Konow, direktør hos Alkohol & Samfund 

- Det er problem, fordi de her reklamer er med til at tegne et billede af, at man skal drikke sig helt i hegnet for at have det sjovt i byen. Det skaber et usundt drikkepres. 

- Unge kan slet ikke tåle at drikke så meget alkohol. Hjernen bliver ved at udvikle sig, til man er i midten af 20'erne. 

- Reklamer, der opfordrer til, at unge drikker igennem, er sundhedsskadelige og derfor forbudt, siger han. 

Peter Konow ærgrer sig til gengæld over, at der er gået halvandet år fra, at foreningen sendte klagerne, til at diskotekerne er blevet anmeldt. 

I 2018 og 2019 har Alkohol & Samfund anmeldt yderligere 30 diskoteker. 

Peter Konow mener derfor, at der bør afsættes flere penge til Forbrugerombudsmanden for at få sat mere skub på sagerne. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik