Restauratør syltet af betalingsfirma - kunne ikke betale sin husleje

Flere virksomheder langer ud efter betalingsvirksomheden Yourpay. De oplever, at de skal vente alt for længe for at få de penge, som kunder har betalt til dem via Yourpay.

Restauratør Bo Haahr fra Bistro Francophile skrev et vredt opslag på Facebook, da han ikke kunne få sit tilgodehavende udbetalt fra betalingsvirksomheden Yourpay. Foto: Jonathan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

En af kritikerne er Bo Haahr, der ejer restauranten Bistro Francophile i Helsingør. Kort før jul skrev han en vred anmeldelse af Yourpay, hvor der blandt andet stod:

"Hvornår kan man forvente at få udbetalt sit tilgodehavende? I skrivende stund mangler undertegnedes virksomhed Bistro Francophile betaling for torsdag, fredag og lørdag. Dette uagtet vi - ifølge vores fælles samarbejdsaftale - står til maksimalt at skulle vente Èn bankdag."

Læs også Firma sablet ned af vrede kunder: - Hvad bilder I jer ind?

Frygtede at mangle penge til husleje

Bo Haahr fortæller TV 2 Lorry, at der var en helt konkret anledning til, at han skrev anmeldelsen.

- Den her weekend, hvor det imploderede for mig, var det simpelthen, fordi jeg skulle betale husleje, siger restauratøren.

På hans side på Yourpay kunne han se, at han havde 25.000 kroner til gode fra de sidste fem dage, selvom hans aftale med Yourpay er, at han skal have pengene dagen efter. Det gjorde han også Yourpay opmærksom på. 

- Jeg sagde: Prøv at hør, jeg skal betale husleje. De sagde, at de oplevede nogle tekniske problemer, siger Bo Haahr.

 Han ringede flere gange til Yourpay - uden resultat.

- Jeg kunne ikke rigtig få noget klart svar fra dem på, hvornår jeg kunne få mine penge. Til sidst tænkte jeg: Ok, jeg er blevet bondefanget, siger Bo Haahr.  

Bo Haahr frygtede at mangle penge til huslejen. Foto: Jonathan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

Mange dårlige anmeldelser

Og Bistro Frankophile er langt fra den eneste virksomhed, der har haft bøvl med Yourpay. Yourpay har mange negative anmeldelser på internettet.  På Google giver 18 ud af 34 Yourpay èn stjerne, og på Trustpilot er der 61 etstjernede anmeldelser. Det er over 20 procent af alle anmeldelser. En af dem er Mark Kaa Andersen. 

- De har holdt på mine penge i en længere periode. Til sidst truede jeg med at hive min advokat indover, og så skete der endelig noget, siger Mark Kaa Andersen, som er digital marketing- og brand manager og har drevet flere virksomheder.

Yourpay har fået mange etstjernede anmeldelser på internettet Foto: Jonatan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

Kundernes betalinger kom ikke ind på kontoen

Vinhandler Jon Capoul ejer butikken Vinbonden, som også har en webshop. Han har også haft problemer med Yourpay. Jon Capoul fortæller, at rod, der opstod, da han blev oprettet som kunde, betød, at nogle af hans tilgodehavnender fra kunder igennem otte måneder ikke blev overført til hans konto. 

- Så fandt vi ud af, at der var de her beløb, som jeg skulle have, det gav i alt 25.000 kroner, siger Jon Capoul til TV 2 Lorry.

En del af Jon Capouls tilgodehavender fra kunder kom ikke ind på hans konto. Foto: Jonathan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

Da det kun var en mindre del af Jon Capouls indtjening, opdagede han det først i starten af november. Yourpay anerkendte straks, at Jon Capoul havde penge til gode.

-  Nu har vi i halvanden måned bakset med, at jeg skulle have nogen af de her penge over på min konto, siger vinhandleren.

Jon Capoul har nu modtaget de fleste af pengene, men har stadig et lille udestående. Han forklarer, at han har været i kontakt med Yourpay mindst 40 gange for at få sine penge.

- Jeg synes, det er rigtig ærgeligt. Det har voldsomt stor betydning for, hvad jeg kan købe ind og lønninger og alle sådan nogle ting, siger Jon Capoul.

Yourpay hjælper virksomheder med betalinger. Ved et køb sørger Yourpay for, at pengene bliver sendt fra kundens til virksomhedernes konto. Yourpay servicerer både fysiske butikker og webshops. Foto: Jonathan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

Yourpay: Vi er vokset eksplosivt!

Yourpays direktør, Mathias Gajhede, erkender, at Yourpay i løbet af året har haft svært ved at give kunderne tifredsstillende behandling.

- Vi har været bagud med at give god nok support. For os har det handlet om at kunne følge med. Når vi er gået fra en forholdvis lille kundegruppe på under 2000 kunder til over 20.000 kunder - vi får 2000 nye kunder hver måned - så presser vi vores egen citron på max. Vores medarbejdere løber tre gange stærkere, end de gjorde sidste år i januar, siger Mathias Gajhede.

Når man ser jeres anmeldelser, så kan man ikke lade være med at tænke, det burde være bedre?

- Enig. Det burde være bedre, og det bliver bedre, siger Yourpays direktør.

Flere skriver: det næste bliver en bedragerisag.....politianmeldelse...

- Vi har aldrig været meldt til politiet. Vi har aldrig været sigtet for bedrageri på nogen måde. Men igen: Vi arbejder med folks penge. Man må slet ikke tage fejl af den seriøsitet, der ligger i det. Det ER folks levebrød, siger Mathias Gajhede.

Yourpays direktør, Mathias Gajhede, forklarer, at virksomheden har været igennem en eksplosiv vækst, og at den derfor har været bagud med at give tilfredsstillende support. Foto: Jonatan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

Vi burde have gjort det bedre

Han er ikke stolt over den behandling Bistro Francofiles ejer fik.

Han var lige ved ikke at kunne betale sin husleje. Hvad tænker du om sådan en sag?

- Har vi været hurtige nok til at få grebet sagen? Nej, det har vi ikke! siger Mathias Gajhede.

Mathias Gajhede forklarer også, at flere ting gik galt i forbindelse med, at vinhandler Jon Capoul blev oprettet i systemet. Han fik blandt andet ikke tydelig nok besked om, at han selv skulle godkende en del af kundernes betalinger. Derfor blev pengene ikke trukket.

- Burde vi have hjulpet ham med at opdage det ved at sige: 'Hey, du har nogle penge, du ikke har opkrævet endnu?'. På den ene side... Ja, det burde vi nok. Burde vi have ydet support? Ja, det burde vi, siger direktøren til TV 2 Lorry.

Mathias Gajhede siger også, at Yourpay siden har arbejdet på at få alle penge ind fra kunderne, kun et par tusind af Jon Capouls i alt 25.000 kroner er stadig udestående.

Yourpay arbejder på at lave en automatiseret løsning, der skal forbygge problemet fremover. 

- Så sender vi en e-mail og siger: 'Hey, du har faktisk nogle penge, der ligger og venter på dig', siger Mathias Gajhede.

Når det gælder Mark Kaa Andersens sag lægger Mathias Gajhede sig fladt ned.

- Jeg synes, den sag er pinlig, og jeg er rigtig ked af, at den sag eksisterer, siger Mathias Gajhede.

Læs også Netbutikker har succes med ny metode til at stoppe svindlere

Ekspansion til hele Europa

Både vinhandler Jon Capoul og Bo Haahr fra Francophile siger, at de leder efter en anden udbyder. For Yourpay er næste skridt ekspansion til hele Europa.

Bliver det ikke endnu sværere at nå at følge med?

- Jo flere kunder der er, jo flere opgaver bliver der også. Når man så kigger på vores medarbejderstab, der ser vi på en ekspansion. Vores umiddelbare vurdering er, at vi om et år er imellem fem og ti gange så mange, siger Yourpays direktør, Mathias Gajhede. 

Se TV 2 Lorrys indslag om kunders kritik af Yourpay i indslaget nedenfor.

07:24

Flere  virksomheder - og almindelige forbrugere - giver betalingsvirksomheden Yourpay meget dårlige anmeldelser internettet. Nogle forstår ikke hvorfor yourpay har hævet penge på deres konto - andre siger at Youpay holder på deres penge. Foto: Jonathan Brask Onsberg / TV 2 Lorry

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik