Kommune hæver igen prisen på flextur – Nu må det holde op, lyder kritikken

Helsingør Kommune indfører særlig bytakst på flexture fra nytår. Det møder kritik fra det lokale ældreråd.

Arkivfoto. Foto: Tommy Kofoed/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix

Priserne på flextursordningen i Helsingør Kommune bliver hævet.

Flextur er en kørselsordning, som hovedsageligt benyttes af ældre mennesker, hvoraf mange har behov for hjælpemidler.

Som et led i budgetaftalen for det kommende år, er det besluttet politisk at indføre en særlig bytakst på 48 kroner, som træder i kraft fra den 1. januar 2020.

Læs også 96-årig døde efter fald fra trappemaskine - Nu får Flextrafik kritik

Der er tale om prisforøgelse på 12 kroner, når man sammenligner med den nuværende grundtakst, og det møder kritik fra Seniorrådet.

- Kommunen mangler penge, og så skærer man igen ned på de ældre, som er den primære passagergruppe, der benytter sig af flextur. Nu må det holde op, siger Carsten Lind Olsen, som er formand for Seniorrådet.

Pris fordoblet på tre år

Ifølge ham har kommunen fordoblet flexturs-taksterne i løbet af de sidste tre år. Først lå prisen på 24 kroner, så blev den hævet til 36 kroner, og nu ligger den altså på 48 kroner, hvis man rejser inden for byzonen.

Læs også Helsingørs ældre må betale mere for en flextur: "De svageste bliver ramt"

Fra Seniorrådets side har man forsøgt at tale politikerne fra at gøre flexturene dyrere, men hver gang er man endt med at tale for døve ører, fortæller Carsten Lind Olsen.

- Man skal huske på, at borgerne jo både skal ud og hjem. Så de betaler jo dobbelt. For mange pensionister er det rigtig mange penge bare for at kunne komme ud til aktiviteter eller besøge familien, siger han.

Nødvendigt, mener udvalgsformand

Ifølge Mette Lene Jensen, som er formand for Omsorgs- og Sundhedsudvalget, er beslutningen om at indføre en særlig bytakst ikke truffet af hendes eget udvalg, men derimod By-, Plan- og Miljøudvalget.

Derfor har hun dog stadig en klar holdning til det.

- Det er klart, at det kommer til at ramme ældre borgere. Men det har været nødvendigt, for riget fattes penge, og vi skal finde nogle steder at spare. Det har et flertal så besluttet, at det er flexturene, der skal spæde til, siger Mette Lene Jensen til TV 2 Lorry.

Læs også 90-årig kom til skade med Flextrafik: "Et mirakel jeg ikke døde"

Kommunen oplyser på dens hjemmeside, at bytaksten gælder for ture, hvor flexturen påbegyndes i Helsingør inden for zonen med bytakst på 48 kroner, og rejsen afsluttes inden for zonen.

Hvis man påbegynder flexturen i Helsingør og kører til en destination uden for zonen med bytakst eller omvendt, så gælder grundtaksten på 36 kroner for de første ti kilometer, og seks kroner per kilometer for de efterfølgende kilometer.

For rejser med flextur uden for zonen med bytakst er det fortsat grundtaksten, der er gældende.

Ifølge Helsingør Kommune har en række andre kommuner også indført en særlig bytakst på flextursordningen fra den 1. januar.

Fakta om flextur:

  • Flextur er et supplement til den almindelige kollektive trafik. En Flextur er ikke som en almindelig bustur.
  • Man bliver hentet derhjemme, i svømmehallen, i biografen, eller hvor man nu ønsker, og man kan blive kørt hjem igen.
  • Man kan bestille en Flextur til det tidspunkt, man ønsker, for en Flextur har nemlig ingen fast køreplan.
  • Flextur køres af taxaer og liftvogne, men er ikke taxakørsel, da man ofte kører sammen med andre, der også har bestilt kørsel.

Kilde: Movia

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik