Kaptajn Dan sejler en af Danmarks grønneste færger: "Det er som at køre en elbil"

Færgen Tycho Brahe har nået CO2-målet otte år før deadline.

- Det er en helt unik følelse, siger Dan Esmarch Pedersen. 

Han er seniorkaptajn og sejler til dagligt færgen Tycho Brahe mellem Helsingør og Helsingborg. 

Turen frem og tilbage har han sejlet i 3,5 år. 

Han kender færgens brummen hen over havet. Vibrationerne i gulvet, der forstærkes, som han accelererer. 

Men nu er det anderledes. 

Det er stille. 

- Det er som at køre i en elbil. Man kan stort set ikke høre den, siger Dan Esmarch Pedersen:

- Hvis ikke du kigger ud af vinduet, lægger du stort set ikke mærke til, at båden bevæger sig. 

Målet er nået

Danmark skal have reduceret sit CO2-udslip med 70 procent før 2030. 

Det står i den klimalov, Folketinget vedtog i 2020. 

Men nu, otte år før deadline, er en nordsjællandsk færgelinje allerede kommet i mål. 

Færgen Tycho Brahe, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, har netop nået milepælen. 

Rederiet ForSea, der besejler ruten, har nemlig netop lanceret verdens største batteripakke, der gør det muligt at bevæge færgen gennem havet næsten kun ved hjælp af sol-, vind- og vandenergi.

- Det er med stolthed, at vi fejrer Tycho Brahes vellykkede opgradering af batteridriften, siger Kristian Durhuus, CEO ForSea, i en pressemeddelelse:

- Vi inspireres af vores fremskridt, lærer af vores modgang og kommer aldrig til at afvige fra vores grønne rejse. Vores mål er ambitiøse, og det her er endnu et stort skridt i den rigtige retning for at nå vores realistiske drøm om at blive et af verdens mest bæredygtige transportvirksomheder.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Færgen Tycho Brahe sejler mellem Helsingør og Helsingborg hvert tyvende minut.
Færgen Tycho Brahe sejler mellem Helsingør og Helsingborg hvert tyvende minut.
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix

En stor, hvid robotarm

En enkelt opladning er nu nok til, at færgen kan sejle fra den ene havn til den anden. Det er en helautomatisk, laserstyret robotarm, som Tycho Brahe bliver tilsluttet, når den skal oplades. 

- Robotarmen minder lidt om dem, der sætter dele på en bil i en bilfabrik. Det er lidt som en stor, hvid arm, fortæller Dan Esmarch Pedersen. 

Tycho Brahe har været batteridrevet siden 2018. Med den nye opgradering kan batteriet nu lagre mere energi, og levetiden er fordoblet fra fem til ti år.

Helt konkret er batterikapaciteten øget fra 4.160 kilowatt-timer til 6.400 kilowatt-timer. 

Det betyder, at ForSea nu kan reducere sit CO2-forbrug med mere end 70 procent per år sammenlignet med 2016.

Det svarer til en årlig reduktion på 26.000 ton CO2. 

Det gør seniorkaptajnen glad.

- Det er fantastisk, at vi er med til at opnå vores miljøvisioner, siger Dan Esmarch Pedersen.






_

_


Mest læst i dag

Se flere

Trafik

20211105-081643-L-3936x2210ma

Kommune klar til at sænke hastigheden fra 50 til 40 km/t flere steder

Digitale skilte på Øresundsbroen

Dynamiske skilte skal stoppe spøgelsesbilister inden broen

20000718-184214-1-1920x1307we

P-skilte i restordre: Nu må borgere vente på storstilet parkeringsprojekt

Henrik Busch parkering indre by

Endnu mere parkeringskaos: Henrik efterlyser hensyn fra kommunen


Helsingør


Forsiden lige nu

Se flere