Jubel i Helsingør: Turisterne er vendt tilbage i stor stil

Turismeerhvervet i den nordsjællandske kommune har oplevet massiv fremgang i antallet af besøgende i februar måned, som er højere før corona.

Det er ingen hemmelighed, at de seneste års nedlukninger som følge af coronapandemien har efterladt flere virksomheder i en skruetvinge med manglende omsætning.

Især har hoteller, restauranter og kulturattraktioner lidt hårdt under de manglende besøg fra både danskere – men i høj grad også fra udenlandske gæster.

Men nu lysner det i en sådan grad i Helsingør, at man nærmest jubler over genkomsten af turister i den nordsjællandske by, som særligt har et tæt bånd til Sverige.

På tværs af Helsingborg-færgen, Kronborg Slot, Helsingør Handel og Marienlyst Strandhotel lyder meldingen, at der er kommet så godt gang i turismen igen efter genåbningen i januar, at flere nu melder om nye rekorder i februar, og fortsat fremgang i marts.

Det oplyser Helsingør Kommune og Wonderful Copenhagen i en kombineret pressemeddelse.

Turismen i Helsingør består primært af endagsbesøgende, enten fra Sverige eller turister fra København, som tager en tur op langs kysten til Helsingør, men også af turister, der overnatter på hotel i Helsingør.

Mere end 18.000 gående passagerer på én dag

Og efter genåbningen i januar har ForSeas færgerute mellem Helsingborg og Helsingør oplevet en kæmpe fremgang i trafikken.

- Vi har set et meget markant comeback for trafikken på ForSeas færger, med rekordmange mennesker især i weekenderne i februar-marts. Antallet af gående passagerer i februar i år var højere end i februar 2019 før corona, og rent faktisk satte vi rekord lørdag den 26. februar med over 18.000 gående passagerer på en dag, det højeste i over 25 år. Og det er tydeligt, at Helsingørs indkøbsgader og de kulturelle attraktioner er blevet fyldt med mennesker, siger Kristian Durhuus, CEO for ForSea, der sejler på ruten mellem Helsingborg og Helsingør.

Hos turistattraktionen Kronborg har februar i år været bedre end februar før corona, og samtidig er turisterne på vej til igen at udgøre hovedparten af de besøgende.

- Vi har rigtig godt gang i besøg på Kronborg. I februar havde vi flere gæster og større omsætning end i februar 2019. Det er virkelig en god indikator for interessen, at vi har flere gæster end før corona. Så turisterne er igen tæt på at være i overtal blandt vores besøgende, siger Christian Irgens, slotschef hos Kronborg Slot.

Christian Irgens fortæller endvidere, at den positive udvikling er fortsat ind i marts.

- I uge 7 og 8 havde vi virkelig travlt. Og tendensen med fremgangen i gæster fortsætter ind i marts, hvor vi indtil videre har haft omkring 600 besøgende om dagen i weekenden. Samtidig går aftenerne også rigtig godt, og nogle dage har vi haft flere besøgende om aftenen end om dagen. Det er meget lovende.

Detailhandlen oplever liv i gaderne

Mønstret med fremgang i passagerer med færgen fra Sverige og i besøg hos Kronborg skinner også igennem i detailhandlen i Helsingør.

Kim Backe, der er citykoordinator hos Helsingør Handel, melder om stor fremgang i aktiviteten hos de handlende og restauranter i Helsingør i februar og marts i år.

- Der har været et dejligt liv i gaderne, og især caféer og restauranter har haft godt gang i den i weekenderne i årets første måneder. Der har været rigtig mange svenskere og så småt også folk fra andre lande. Vi ser mange positive tegn på, hvordan sommeren kommer til at være, siger Kim Backe.

På Marienlyst Strandhotel mærker de også den øgede efterspørgsel og har aldrig haft så travlt som i denne tid:

- Vi kan heldigvis tilslutte os de lune forårsvinde, som blæser over vores fantastiske område. På Marienlyst Strandhotel oplever vi, at vores gæster har en trang til at komme ud og blive lidt forkælet. Der er med andre ord rigtig godt gang i livet på Marienlyst Strandhotel, hvor vi, med den nye fløj, aldrig har haft flere gæster i huset. Vi er kommet ind i foråret, hvor flere af vores populære weekend spa-ophold allerede er udsolgt. Tendensen indikerer en rigtig god sommer, siger Michael Lauritsen, administrerende direktør på Marienlyst Strandhotel.

Borgmester sender roser

De positive meldinger vækker ikke overraskende stor glæde på borgmesterkontoret i Helsingør Kommune.

Borgmester Benedikte Kiær (K) roser turismeaktørerne for at navigere i en svær tid og omstille sig til en ny virkelighed.

- Jeg må virkelig rose både kulturinstitutioner, private turismeaktører samt Wonderful Copenhagen for at deres evne til at omstille sig og finde nye muligheder i en svær tid. En omstilling, som vi fra byrådets side har påskønnet med vores Genstart-kampagner, hvor vi afsatte flere millioner kroner til genstartaktiviteter og markedsføring, der skal få turisterne tilbage. Derfor glæder det mig, at vores kommune kommer til at sprudle af liv fra de mange besøgene de kommende måneder, siger Benedikte Kiær.


Spørg Os - Afstemning

Spørg Os - Formular

Hvad undrer du dig over?