Historisk bymidte klimasikres med ældgamle løsninger

Helsingørs bykerne er både historisk og bevaringsværdig – og derfor er det ikke ”bare lige” at klimasikre området.

00:56

På Hestemøllestræde i Helsingør skal der klimasikres - men ikke med smarte rørføringer og nye metoder.

Om mindre end to uger går starten ind på en overhaling af bykernen i Helsingør.

Men ikke en af den slags overhalinger, der betyder smarte moderniseringer og nye, skinnende løsninger – tværtimod.

Hestemøllestræde er klemt inde blandt flere hundrede år gamle bygninger midt i Helsingørs ældste og mest bevaringsværdige bydele.

Læs også Villavej har fået gratis klimasikring: "Et tilbud, vi ikke kunne sige nej til"

De største værdier på spil, hvis byen rammes af oversvømmelse

Men selvom bydelen er både gammel og bevaringsværdig, skal den nu undergå en mindre forvandling, når den skal klimasikres for at undgå fremtidige problemer med regnvand.

- Helsingørs indre by er et af de områder i vores kommune, hvor de allerstørste værdier er på spil, hvis der en dag kommer en rigtig oversvømmelse. For det meste af bygningerne er gamle huse og kældre. Og det kan vi ikke sikre på anden måde end denne måde, siger Jens Bertram, der er bestyrelsesformand for Forsyning Helsingør, til TV 2 Lorry.

Strædet skal blandt andet have en klassisk rendesten, som kan lade vandet væk – helt på samme måde som for flere hundrede år på selvsamme sted.

- Det skal passe ind i det område, vi er i. Det er jo et middelalderområde, og det, vi skal lave her, skal ske med stor respekt for de bygninger, vi har rundt om os, siger Jens Bertram.

Læs også Parkeringsplads suger regnvand og holder naboernes kældre tørre

Her kan man se, hvordan strædet kommer til at se ud med render på begge sider af vejen. Foto: Helsingør Kommune

Pilotprojekt og gågade-zone

På Hestemøllestræde ligger blandt andet Karmeliterklostret, Bymuseet og resterne af det gamle Wiibrobryggeri.

Omdannelsen af Hestemøllestræde er et pilotprojekt. Og hvis det går godt, så skal konceptet bredes ud til resten af byen.

Samtidig bliver strædet til gågade-zone med hastighedsbegrænsning på 15 kilometer i timen. Biltrafikken bliver også ensrettet i retning mod havnen.

Hvis alt går efter planen, er anlægsarbejdet færdigt omkring årsskiftet.

Læs også Historisk kanal tørlagt - men det er ikke på grund af tørke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik