Held i uheld: Helsingør har flere trafikuheld - men færre personskader

De sidste ti måneder har budt på 13 trafikulykker mere end sidste år i Helsingør. Til gengæld er antallet af personskader faldet.

På ti måneder er der sket 130 trafikulykker i Helsingør Kommune. Det er 13 flere end året før. Foto: Local Eyes - arkiv

Man kan roligt sige, at Helsingørs statistik over trafikulykker for de sidste ti måneder fremkalder blandede følelser.

De kigger på mobilen, er alkoholpåvirkede eller andet. Vi ved, at uopmærksomhed er en stor faktor.

Christian Holm Donatzsky, formand i Trafiksikkerhedsrådet

Fra januar til oktober i år er der sket 130 trafikulykker i Helsingør Kommune. Det er 13 mere end året før. Og det er jo ikke ligefrem gode nyheder.

- Tallene viser, at vi ikke er i mål, og det bliver svært at komme helt i mål, når der er nogle personer bag rattet, som ikke tænker sig om. De kigger på mobilen, er alkoholpåvirkede eller andet. Vi ved, at uopmærksomhed er en stor faktor, siger Christian Holm Donatzsky, der er formand for kommunens Trafiksikkerhedsråd til TV 2 Lorry.

Tallene blev fremlagt på årets sidste møde i Helsingør Kommunes Trafiksikkerhedsråd.

Færre personskader

Statistikken fra mødet afslører også, at de 13 ekstra trafikulykker ikke har fået antallet af personskader til at stige. Faktisk tværtimod.

Personskaderne er det vigtigste. Det er dem, vi vil forebygge og undgå.

Christian Holm Donatzsky, formand i Trafiksikkerhedsrådet

Der er nemlig registreret ti personskader mindre end i samme periode sidste år. Og det glæder formanden.

- Vi vil jo ikke have flere uheld, men personskaderne er det vigtigste. Det er dem, vi vil forebygge og undgå, så det er vigtigt, at det tal er lavere, men vi ved også, at der kan være tale om meget tilfældige udsving. Vi ved, at politiet ikke nødvendigvis får registreret alle skader, så der kan gemme sig et mørketal, siger Christian Holm Donatzsky.

Statistikken viser antallet af personskader per løbende 12 måneder i Helsingør Kommune i perioden januar 2015 til oktober 2019. Foto: Trafiksikkerhedsrådet, Helsingør Kommune

Fra januar til oktober i år er der registreret 15 personskadeulykker, hvor i alt 17 personer blev skadet. En person blev dræbt, ti blev alvorligt skadet, fire fik lettere skader og to blev skadet i mindre grad.

Året forinden var der to dræbte i den samme periode. Men selvom tallene er forbedret, kan kommunen ikke hvile på laurbærrene, mener Christian Holm Donatzsky.

Hvis der nu var tale om vold i stedet for trafikulykker, ville ingen jo acceptere det. På samme måde vil vi heller ikke acceptere trafikulykkerne.

Christian Holm Donatzsky, formand i Trafiksikkerhedsrådet

- Vi kan ikke slappe af endnu. Hvis der nu var tale om vold i stedet for trafikulykker, ville ingen jo acceptere det. På samme måde vil vi heller ikke acceptere trafikulykkerne. Det er så vigtigt, at vi gør mere for at forebygge personskader, siger han.

Bedre veje og sikrere biler

Tallene har ikke lige den sammenhæng, man umiddelbart kan forvente. Men det kan der ifølge formanden være flere årsager til.

- Bilerne bliver jo mere og mere sikre, og det kan jo meget vel være en del af forklaringen på, hvorfor der ikke er sket flere personskader. Samtidig har vi i kommunen arbejdet på at forbedre flere vejkryds og fodgængerovergange. Det kan også være en grund, siger han.

Tallene er i hvert fald bevis på, at flere uheld ikke nødvendigvis betyder flere personskader. Men ulykkerne skal stadig undgås, og derfor arbejder Trafiksikkerhedsrådet på at forbedre vejene i kommunen, og her er statistikken behjælpelig.

Oversigtskort med endelige personskadeulykker i Helsingør Kommune for 2019. Foto: Trafiksikkerhedsrådet, Helsingør Kommune

- Tallene viser os, hvor ulykkerne sker. Hvis der er nogle steder med et stort antal ulykker, så prøver vi at rette op på det, siger Christian Holm Donatzsky.

Et sted der særligt har voldt problemer er krydset mellem Harreshøjvej og Esrumvej, men det arbejder Trafiksikkerhedsrådet på at forbedre.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik