Frustration over tunnel fra Helsingør til Helsingborg: Nej tak til støj og ødelagt natur

Der er afsat 17 millioner kroner til en analyse, der skal finde ud af, om det er en god ide med endnu en fast forbindelse til Sverige.

01:15

Skal der etableres tog- og motorvejstunnel mellem Helsinmgør og Helsingborg?

Hvad er konsekvenserne og perspektiverne ved en potentiel motorvejs- og jernbanetunnel mellem Helsingør og Helsingborg?

Det blev mandag aften diskuteret i Espergærde Byforening, der havde inviteret til borgermøde om det mulige projekt.

- Vi vil gerne have, at borgerne kan få indflydelse på tingene, inden de bliver besluttet, og vi har desværre for tit ses, at det når man ikke. Nu kommer vi i god tid, så det her er en mulighed for at blive klogere allerede i den tidlige fase, siger Keld Olsen, formand for Espergærde Byforening.

Læs også Nu iværksættes forundersøgelser: Skal Helsingør have tunnel til Sverige?

Idéen om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg har længe været på politikernes og myndighedernes bord. Senest har Vejdirektoratet sammen med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og det svenske Trafikverket igangsat en større analyse, der koster 17 millioner kroner.

Analysen skal være færdig i slutningen af 2020 og blandt andet munde ud i vurderinger af infrastrukturen, forslag til linjeføring og beregninger af, hvordan forbindelsen vil påvirke samfundsøkonomien.

Sådan som projektet er beskrevet på nuværende tidspunkt, kunne en motorvejstunnel være fra Helsingørmotorvejen ved Snekkersten og en togforbindelse være en forlængelse af Kystbanen. Det er dog også en mulighed, at der kun kommer en vejtunnel og ikke en togforbindelse.

Således kan en mulig fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg komme til at se ud. Foto: TV 2 Lorry

I Espergærde Byforening har man allerede flere bekymringer ved en mulig fast forbindelse.

- Med en motorvejstunnel får man 20.000 flere biler ned ad Helsingørmotorvejen, og det giver en masse støj. Endelig kunne det være et problem, at vores gode natur bliver kørt igennem af en firesporet motorvej, og at der kommer en forøget CO2-udledning, siger Keld Olsen.

Vil gavne hele regionen

Henrik Møller (S), der er lokal folketingspolitiker i Nordsjællands Storkreds og bosat i Helsingør, synes umiddelbart, at en fast forbindelse er en god idé.

Han håber, at det kan være med til at binde hele regionen sammen.

- Det vil sige, at det bliver lettere og nemmere i forhold til Danmark og Sverige at bruge hinandens erhvervsliv og uddannelse. Helt konkret i forhold til Helsingør kan jeg se nogle muligheder i forhold til handelslivet, siger Henrik Møller.

Læs også Tunnel til Sverige kommer (langsomt) nærmere

Han kan sagtens forstå, at nogle borgere er bekymret over øget trafik både på motorvejen og på Kystbanen og for at naturområder skal gå tabt.

Men han henviser blandt andet til Kongevejen, der er i dag fungerer som transitvej, når der lægger færger til i Helsingør.

- Der får vi jo ledt den tunge trafik uden om byen. Men det er godt, at vi får lavet nogle analyser nu, der viser noget om, hvad det her vil få af effekter, siger Henrik Møller.

Først når analysen er færdig om et års tid skal politikerne beslutte, om det er et projekt, man vil gå videre med.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik