Færgekaptajn: Det er som at sejle en Tesla

Rederi har sparet klimaet for 19.000 tons CO2. 

00:53

Færgerne Tycho Brahe og Aurora, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, ligner til forveksling en hvilket som helst anden færge. Men i stedet for diesel sørger 57 tons batterier for fremdriften.

ForSea, der sørger for at forbinde de to Øresunds-byer, kan i denne weekend fejre et års fødselsdag med de el-drevne færger.

Læs også Batteridrevne færger indviet på Øresund - kom på gratis prøvetur

Og det har indtil videre været en fornøjelse at stå på kommandobroen for Jørgen Damgaard, chefkaptajn i ForSea. 

- Det er lækkert. Der er ingen støj, ingen rystelser i skibet. Det er som at sejle en Tesla. Det glider bare stille og roligt gennem vandet. Det er en fornøjelse, siger Jørgen Damgaard.

- Det er lækkert. Der er ingen støj, ingen rystelser i skibet, siger Jørgen Damgaard, chefkaptajn i ForSea. Foto: TV 2 Lorry

Vil skåne miljøet

I perioden har rederiet reduceres deres CO2-udslip med 19.000 tons, eller tæt på 50 procent af deres samlede udledning.

Udover el-driften forsøger ForSea også at skåne miljø på fler andre områder. 

Læs også Indvielsen af batteridrevet færge aflyst: Den kan ikke lade

- Vi sorterer vores affald i så mange fraktioner, vi kan. Og vi skiller os af med det på en miljømæssig forsvarlig måde. Vi tænker på, hvordan vi kan nedbringe energiforbrug på lys og aircondition ved eksempelvis at skifte til LED-pærer, siger Jørgen Damgaard. 

ForSea har planer om at nedbringe deres emission med to procent om året. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik