Færgekaptajn: Det er som at sejle en Tesla

Rederi har sparet klimaet for 19.000 tons CO2. 

Færgerne Tycho Brahe og Aurora, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, ligner til forveksling en hvilket som helst anden færge. Men i stedet for diesel sørger 57 tons batterier for fremdriften.

ForSea, der sørger for at forbinde de to Øresunds-byer, kan i denne weekend fejre et års fødselsdag med de el-drevne færger.

Og det har indtil videre været en fornøjelse at stå på kommandobroen for Jørgen Damgaard, chefkaptajn i ForSea. 

- Det er lækkert. Der er ingen støj, ingen rystelser i skibet. Det er som at sejle en Tesla. Det glider bare stille og roligt gennem vandet. Det er en fornøjelse, siger Jørgen Damgaard.

- Det er lækkert. Der er ingen støj, ingen rystelser i skibet, siger Jørgen Damgaard, chefkaptajn i ForSea.
- Det er lækkert. Der er ingen støj, ingen rystelser i skibet, siger Jørgen Damgaard, chefkaptajn i ForSea.
Foto: TV 2 Kosmopol

Vil skåne miljøet

I perioden har rederiet reduceres deres CO2-udslip med 19.000 tons, eller tæt på 50 procent af deres samlede udledning.

Udover el-driften forsøger ForSea også at skåne miljø på fler andre områder. 

- Vi sorterer vores affald i så mange fraktioner, vi kan. Og vi skiller os af med det på en miljømæssig forsvarlig måde. Vi tænker på, hvordan vi kan nedbringe energiforbrug på lys og aircondition ved eksempelvis at skifte til LED-pærer, siger Jørgen Damgaard. 

ForSea har planer om at nedbringe deres emission med to procent om året. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik