Rundkørsel er blevet livsfarlig efter ændring: Byplanlægger foreslår gammel og billig metode

En rundkørsel i Frederiksværk er blevet livsfarlig, efter den er blevet ændret. Løsningen er både gammel og billig, konstaterer byplanlægger Mikael Colville-Andersen, der opfordrer til, at man går tilbage til fremtiden.

Schwwush, schwwush, schwwush. 

Bilisterne på Hillerødvejen i Frederiksværk har travlt – også når de krydser Karlsgave-rundkørslen, og hvis de nogensinde skulle finde på at tænke over, hvorfor det går så gnidningsfrit, kan de sende en venlig tanke til Vejdirektoratet. 

Det er nemlig deres fortjeneste, at rundkørslen er blevet ændret, så de har fået bedst mulige forhold til at komme hurtigt frem.

Store omkostninger ved gnidningsfri rundkørsel

Prisen for det bliver betalt af cyklister og fodgængere i Frederiksværk, der kun kan krydse vejen med noget nær livet som indsats.

- Her er Frederiksværk, her er McD, her er skolen, her er boligblokke og her er et pænt stort plejehjem.

Byplanlægger og debattør Mikael Colville-Andersen står inde i Karlsgave-rundkørslen ved Frederiksværks vartegn, skulpturen Forvandlingens Port, og drejer sig rundt, mens han prøver at skaffe sig et overblik over rundkørslen.

- Og her har vi Grand Canyon i Frederiksværk, tilføjer han, mens han peger ud på Hillerødvejen.

- Det er sikkert en våd drøm for Vejdirektoratet, men den her vej skærer byen i to. De folk, der bor her, kan ikke bevæge sig i deres egen by, konstaterer han.

Kold kaffe og hajtænder

Fremfor at tage den mest direkte vej, hvilket vi mennesker naturligt vil vælge, findes der et alternativ til rundkørslen i form af et tunnelsystem. 

Mikael Colville-Andersen tager turen og anskaffer sig en kop kaffe på McDonald’s. Da han er tilbage ved udgangspunktet – 800 meter senere – er kaffen blevet kold.

Trods det manglende koffein-kick har Mikael Colville-Andersen, der blandt andet har været med til at designe cykeltrafik i Paris, lynhurtigt fundet en løsning på problemet – en løsning, der er lige så simpel, som den er billig.

Mikael Colville-Andersens løsning er simpel og billig. Få optegnet nogle hajtænder, så bilerne skal holde tilbage for de bløde trafikanter.
Mikael Colville-Andersens løsning er simpel og billig. Få optegnet nogle hajtænder, så bilerne skal holde tilbage for de bløde trafikanter.
Foto: TV 2 Lorry/Ellis Film

- Det er meget enkelt. Man skal bare have hajtænder, siger byplanlæggeren, der konstaterer, at der i tidernes morgen var en rigtig fornuftig rundkørsel, men at den blev ændret af Vejdirektoratet for at give de godt 20.000 daglige biler mulighed for at komme en anelse hurtigere igennem rundkørslen. 

Men cykelstien er der stadig, og så er det faktisk bare at gå tilbage til fremtiden.

Fremfor som nu at lade bilerne få forkørselsret og lade cyklister og fodgængere snige sig ud i de nærmest ikke-eksisterende huller i trafikken, skal man bare gå tilbage til det oprindelige. 

Det kræver, at man maler hajtænder på vejen, så det igen bliver bilisterne, der skal holde tilbage for cyklister og fodgængere. Det er også sådan, det er i langt de fleste eksisterende rundkørsler.

 Mikael Colville-Andersen kalder det den hollandske model, fordi de er den metode der benyttes i samtlige hollandske rundkørsler.

Selv hvis den vil, må kommunen ikke ændre noget

Så det må da være et enkelt greb for Halsnæs Kommune at ændre det, tænker Mikael Colville-Andersen, da han besøger viceborgmester Anja Rosengreen (SF) og præsenterer hende for ”hajtænder”-ideen.

Anja Rosengreen, viceborgmester i Halsnæs Kommune, fortæller, at selv hvis kommunen måtte ønske det, må de ikke foretage ændringer i rundkørslen.
Anja Rosengreen, viceborgmester i Halsnæs Kommune, fortæller, at selv hvis kommunen måtte ønske det, må de ikke foretage ændringer i rundkørslen.
Foto: TV 2 Lorry/Ellis Film

Problemet er, viser det sig, at selv hvis Halsnæs Kommune ønskede at ændre tilbage til den gamle model, kan kommunen ikke gøre det, fordi der er tale om en statsvej, og her er Vejdirektoratet myndighed.

- Og de kigger meget på fremkommelighed - det vil sige høj hastighed og ikke noget, der stopper bilerne undervejs, fortæller Anja Rosengreen og forklarer, at Halsnæs Kommune som alle andre kommuner har et årligt møde med Vejdirektoratet, hvor de kan fremlægge deres problemstillinger.

Se hele indslaget om den livsfarlige rundkørsel her. 

Karlsgaverundkørslen i Frederiksværk er udsmykket med stor kunst i midterfeltet, men den betjener kun de hårde trafikanter - alle de bløde har den sorteret fra. Hvad er der gået galt? Vært: Mikael Colville-Andersen

- Så siger de: Ja, det kan vi godt se, og så har jeg på fornemmelsen, at så bliver det lagt ned i en skuffe og taget op igen, næste gang vi mødes om et år. Det fylder ikke meget i deres billede, men det betyder rigtig meget for vores borgeres hverdag, lyder det fra viceborgmesteren.  

Tilbage til fremtiden, kom nu!

Mikael Colville-Andersen er godt klar over, at det ikke er de bløde trafikanters interesser, der står på højest på Vejdirektoratets dagsorden. En optælling fra direktoratet fra 2018 er behæftet med en vis usikkerhed, men viser, at kun cirka 230 cyklister eller knallerter dagligt krydser Karlsgave-rundkørslen. Mange har fravalgt den, fordi den simpelthen er for farlig.

- Det er bilernes fremkommelighed, som er det eneste, de taler om inde i Vejdirektoratet. Lige nu er her virkelig få fodgængere og cyklister, fordi …

Mikael Colville-Andersen peger frustreret ud på rundkørslen, hvor bilerne suser forbi - schwwush, schwwush, schwwush:

- Kom nu, for h……. Back to the future. Tilbage til fremtiden. Det er super enkelt, meget mere sikkert, meget mere moderne. Kom nu!