Stor mystik om nyåbnet togstation: "Der bor jo ingen mennesker"

En helt ny station i Nordsjælland er netop taget i brug, men endnu er der ingen beboere i området.

Det er ikke hver dag, at der åbner en ny togstation, men når der gør, plejer det at være et stort tilløbsstykke.

Sådan lader det dog ikke til at være med den nye station Troldebakkerne, der blev indviet søndag 12. december i forbindelse med, at der trådte nye køreplaner i kraft.

quote Lige nu er det jo kun bygningsarbejderne, der har glæde af det. Hvis det altså passer med deres arbejdstider

Bent Hansen (V), kommende borgmester i Gribskov

Faktisk vækker den nye station nærmest mere undren. I hvert fald hos den kommende borgmester i Gribskov, Bent Hansen (V), der samtidig er næstformand i kommunens udvalg for Udvikling, By og Land.

- Der bor jo ikke nogle mennesker der endnu. Jeg skal da ikke kunne sige, om der er nogle af dem, der arbejder der nu, der vil bruge toget. Det kan da godt være, men ellers er der jo ikke andre, siger han til TV 2 Lorry og uddyber:

- Lige nu er det jo kun bygningsarbejderne, der har glæde af det. Hvis det altså passer med deres arbejdstider. Jeg havde gerne set, at man stadig kunne stå af i Laugø.

Stationen består af et trinbræt og erstatter den nuværende station i Laugø, der ligger lidt længere væk. Ifølge en pressemeddelelse fra lokaltog.dk, så har den station kun været benyttet af "meget få passagerer".

Kommende borgmester: "Det er da underligt"

Derfor flytter man allerede stationen nu - også selvom der er endnu færre, der vil benytte sig af Troldebakkerne på nuværende tidspunkt. Ifølge Bent Hansen (V) går der nemlig stadig et års tid, inden der rigtig begynder at flytte folk til Troldebakkerne.

- Det bekymrer mig, at det kommer til at gå ud over de beboer, der er ved det gamle stoppested. Det er da underligt, at man lægger det (stationen i Laugø, red.) ned allerede nu. Jeg så da gerne, at man også servicerede dem, indtil der begynder at flytte folk ind i den nye bydel ved Troldebakken station, siger Bent Hansen (V) til TV 2 Lorry.

Det er trafikselskabet Movia, der står for køreplanen i Region Hovedstaden, og det er dem, der i samarbejde med Region Hovedstaden har besluttet at rykke stationen allerede nu.

quote ...man forventede at de første beboere kunne flytte ind i løbet af 2021. Byggeriet er imidlertid forsinket i forhold til planen

Per Gellert, Plandirektør, Movia

Til TV 2 Lorry oplyser Movias plandirektør, Per Gellert, i et skriftligt svar, hvorfor man tager stationen i brug allerede nu:

- Troldebakken station er planlagt efter kommunens oprindelige tids- og åbningsplan for anlæg af Troldebakkerne, hvor man forventede at de første beboere kunne flytte ind i løbet af 2021. Byggeriet er imidlertid forsinket i forhold til planen, og de første borgere forventes efter det justerede estimat at flytte ind i løbet af første halvår af 2022. 

- Vurderingen har været, at det har været vigtigt, at indtænke kollektiv transport fra start, og betjeningen af Troldebakkerne station er derfor idriftsat i forbindelse med det ordinære køreplansskifte 12. december. Borgere i eksisterende boligområder i Helsinge Nord kan desuden få gavn af den nye station.

Stort arbejde at flytte en station

Ifølge Movia benyttes stationen i Laugø lige nu af cirka 13 borgere - det vil sige både dem, der står af og på - på en almindelig hverdag. Der er da heller ikke tale om en pludselig indskydelse, skriver Per Gellert til TV 2 Lorry:

- Regionsrådet i Region Hovedstaden besluttede at anlægge stationen ved Troldebakkerne og nedlægge Laugø trinbræt 24. september 2019. Tanken har været, at en station på dette sted vil gøre det muligt fra starten at indtænke den kollektive transport som en central del af adgangen til dette område.

Den kommende borgmester i Gribskov, Bent Hansen, er helt med på, at man gerne vil lokke flere borgere til ved at vise, man allerede nu har en station. Men han mener alligevel, at det ville give mening med at nedlægge stationen i Laugø allerede nu.

- Problemet er, at man lukker det gamle. Det vil jeg gerne se, om jeg kan gøre noget ved. Jeg kunne godt finde på at rette henvendelse til Movia for at høre, om det kan være rigtigt, at man flytter stoppet allerede nu.

Det er dog ikke en helt ukompliceret affære at lave beslutningen om nu, fortæller Per Gellert til TV 2 Lorry:

- Det er et større planlægnings- og anlægsarbejde at flytte en station og justere køreplanerne. Alle parter har arbejdet hen imod den åbning af stationen, der gav mening i forhold til byudviklingen af området.

Tilbage står, at 13 passagerer nu må finde sig en ny måde at transportere sig på, mens det endnu er uvist, hvornår den nye station når op på samme antal passagerer. Det er forventningen, at 500 passagerer – påstigere og afstigere – vil komme til at benytte Troldebakkerne, når bydelen er fuldt udbygget, oplyser Movia.


Hvad undrer du dig over?

Hvilket spørgsmål skal vi undersøge for jer?