Efter flere møgsager: To tidligere Attendo-ansatte taler ud

To tidligere ansatte taler nu ud om forholdene hos plejefirmaet Attendo. Nu går den kommende formand for ældreudvalget ind i sagen.

To tidligere medarbejdere hos plejefirmaet Attendo nu tager bladet fra munden og fortæller om dårlige vilkår og uuddannet arbejdskraft hos plejefirmaet i Gribskov.

quote Nogle gange så havde jeg fem minutter til at cykle 4,6 kilometer. Det kunne ikke lade sig gøre. Jeg var ikke Tour de France-rytter.

Marion Thoregaard, tidligere ansat hos Attendo

Det kommer i kølvandet på flere møgsager for Attendo, der bare det seneste år har modtaget hele to røde påbud fra Gribskov Kommune.

Den ene, Peter Svijath, stoppede i juni, men oplevede under sin tid som ufaglært at klare opgaver, han ikke har kompetencer til.

- Det kunne være alt fra sårpleje til forbindingsskifte af ben, og det er jo alt det, som en assistent er uddanet til, siger han til TV 2 Lorry.

Peter Svijath er ikke alene. Marion Thoregaard stoppede for halvandet år siden, men oplevede udover ufaglærte medarbejdere, at hun ikke havde tid til at nå alle borgere.

- Nogle gange så havde jeg fem minutter til at cykle 4,6 kilometer. Det kunne ikke lade sig gøre. Jeg var ikke Tour de France-rytter, siger hun. 

Politiker går ind i sagen

De tidligere medarbejderes historier får nu den kommende formand for ældreudvalget i Gribskov til at gå ind i sagen. Ifølge hende har attendo ikke løftet opgaven

Jeg er rigtig ked af, at de ikke på et tidligere tidspunkt er kommet tilbage til kommunen og har sagt: "Det her holder ikke, vi bliver nødt til at gøre noge." Vi bliver nødt til at snakke om, hvordan får vi løst det her, siger Betina Sølver, Soc.Dem.

Når hun overtager formandsposten efter nytår vil hun indkalde hjemme- og sygeplejeleverandører til en snak. 

- Vi har allesammen et fælles ansvar for, at det her bliver en succes, og det kan lykkes, og derfor tror jeg, vi kan løfte sammen, siger hun. 

Attendo: Borgere kan være trygge

Attendo genkender ikke problemet - de ligger vægt på, at det er tidligere medarbejdere, der fremlægger kritikken.

- Selvfølgelig sætter vi den tid af, der skal til for at køre mellem borgerne. Og hvis en medarbejder oplever at man ikke har tid nok, der kunne jo være sket en fejl, så må medarbejderne sige til, så vi kan gøre det anderledes fremover, siger Dorthe Dahl, regionschef for Attendo.

Efter to røde påbud og tidligere medarbejderes kritik mener attendo, at de har reageret.

- Det vi har gjort er at tale med de nuværende medarbejdere om, hvordan de oplever deres arbejdsforhold, og så ændrer vi jo selvfølgelig på det, der skal ændres på, hvis det er nødvendigt. Så jeg synes godt, borgerne kan være helt trygge ved at den kvalitet, vi leverer og i de ydelser, vi leverer. Det er på det niveau, det skal være, siger Dorthe Dahl. 

Den nuværende borgmester i gribskov, Kim Valentin siger til TV 2 Lorry, at han stadig venter på en undersøgelse, der skal vurdere Attendo, før der bliver gjort mere i sagen. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik